Belastingdienst en aangetekende kosten

deheugden
Topic Starter

Belastingdienst en aangetekende kosten

#1 , 09 mar 2016 18:45

Ik heb een conflict met een bepaalde belastingdienst. Vorig jaar heb ik een fout gemaakt met een betaling waardoor ik de helft heb overgamaakt van het bedrag. Ik heb hierop zes maanden later een aangetekende brief van hen gekregen met het verzoek de rest, inclusief de aangetekende kosten te betalen. Nu stoten die aangetekende kosten mij tegen de borst. Je betaald al belastingen(iets wat je verplicht bent, niet onderuit komt en niks voor terug krijgt) en dan sturen ze nog niet eens een gewonen herinnering. in plaatst daarvan, Wordt je nog meer op kosten gejaagd.

Iemand die een zinnige uitleg kan geven m.b.t. het hoe en waarom m.b.t. briefwisseling? Zou het niet zo moeten zijn dat de belastingdienst je eerst met een gewoon schrijven contacteert i.p.v. het extra op kosten brengen van mensen?

Dank voor uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob

#2 , 09 mar 2016 20:28

Zou het niet zo moeten zijn dat de belastingdienst je eerst met een gewoon schrijven contacteert
Dat doen ze ook...

jefke007

#3 , 09 mar 2016 21:53

en het is je niet opgevallen op het bankuittreksel dat er maar de helft betaald was.

Toevallig de helft betalen is wel een heel groot toeval

Reclame

LeenW

#4 , 09 mar 2016 22:42

Welke belastingsdienst en waarover gaat het? Die interesten en kosten zijn meestal wel wettelijk vastgelegd.

peter kvm

#5 , 10 mar 2016 14:35

Bij niet betaling of onvolledige betaling ontvangt u in eerste instantie een automatische aanmaning. Deze wordt door het systeem verstuurd, is niet gehandtekend en kosteloos.

Komt daarop geen reactie, ontvangt u vervolgens mogelijk een aangetekende ingebrekestelling. Deze kost 5,70 EUR.

Minstens 1 maand vooraleer het dossier wordt overgemaakt aan de gerechtsdeurwaarder moet deze aangetekende brief worden verstuurd.

Gaat men echter onmiddellijk over tot bv loonbeslag/beslag op bankrekening, dan is deze voorafgaande aangetekende brief niet nodig.

Om het kort te houden: u mag zich gelukkig prijzen dat u er met 5,70 EUR vanaf komt. Het had ook heel wat meer kunnen zijn (loonbeslag 17,10 EUR, bankbeslag +/- 100 EUR).

deheugden
Topic Starter

#6 , 14 mar 2016 21:44

ok, dus als belastingslaaf ben je automatisch schuldig gezien de extra kosten welke automatisch doorgevoerd worden? is dat niet in strijd met een rechtsbeginsel? Hoe kan ik nml weten dat er via de gewone post een brief aan mij verstuurd is, de zogenaamde herinnering?

LeenW

#7 , 14 mar 2016 21:51

Nogmaals, welke dienst en waarover gaat het?

peter kvm

#8 , 15 mar 2016 09:44

Zo u een herinnering ontvangt, bent u al in gebreke! Vergeet niet dat de vervaldagen inzake directe belastingen (ik veronderstel dat het hierover gaat) van openbare orde zijn.

Zo de herinnering niet onbesteld terugkeert, wordt u geacht deze te hebben ontvangen.

jef007

#9 , 15 mar 2016 11:49

zijn er geen andere forums om uw gal te spugen op een dienst die belastingen int?

Vandebos

#10 , 15 mar 2016 13:04

Nogmaals U heeft reeds een gewone herinneringsbrief per post gekregen vooraleer er uberhaupt later een aangetekende zending met ingebrekestelling (bij wet verplicht voor de aanvang van een geding) in de bus valt als u nog steeds niet betaald hebt...

Het criminele, oneerlijke of voor een rechtbank aanvechtbare van deze procedure ontgaat me volledig. U mag dat natuurlijk steeds proberen. Hou ons dan wel op de hoogte van het resultaat.

deheugden
Topic Starter

#11 , 20 apr 2016 16:46

Dank voor de reacties. maar waar het mij eigenlijk om gaat, is hoe weet ik dat er een brief verstuurd is. mensen maken nu eenmaal fouten (ook ik) en het stuit mij gewoon tegen de borst(gezien de hoeveelheid belastingen welke ik al betaal) om dan nog extra te gaan betalen. is dat klagen? Neen, in mijn ogen niet. Ik verdien het geld met werken, opofferen van mijn tijd en gezondheid.

Stel, de post bezorgt een brief niet, dan draai ik voor de kosten op en die oneerlijkheid probeer ik uit te zoeken. Waar ligt de bewijslast en hoe. Hoe kan ik bewijzen dat een brief niet ontvangen is door mij? En hoe wet ik dat de belastingdienst een brief verstuurd heeft(de dagtekening is in mijn ogen nml niet betrouwbaar).

LeenW

#12 , 20 apr 2016 17:09

Aangezien TS de gestelde nodige vragen blijft ontwijken, kan hier beter een slotje op.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”