Belastingschuld

Watnugedaan
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Belastingschuld

#1 , 10 mar 2016 20:24

Mijn echtgenoot heeft tien jaar terug fraude gepleegd en nu is het faillisement afgesloten en heeft hij geen verschoonbaarheid gekregen, we hebben n belastingschuld van over 1 miljoen euro . Kan dir nu ook verhaald worden op mij ? Ik ben niet failliet verklaard en wist niet van de fraude. We zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 10 mar 2016 20:29

Wat in de gemeenschap zit zal aangesproken worden op de schulden te delgen. Enkel je aantoonbaar eigen vermogen blijft gespaard (bv een geerfd huis)

wanton

#3 , 10 mar 2016 21:07

Volgens mij wel. Een belastingschuld is gemeenschappelijk en kan dus verhaald worden op de vermogens van beide echtgenoten. De inkomsten waarop de belastingschuld is ontstaan waren ook gemeenschappelijk. Dat betekent door beiden te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

peter kvm

#4 , 11 mar 2016 10:26

Zo het faillissement betrekking heeft op de huwelijksperiode (dus geen voorhuwelijkse schuld) bent u aansprakelijk.

Uw echtgenoot is toch persoonlijk failliet verklaard (zelfstandige, vof...) en niet zijn bvba of zo?

peter kvm

#5 , 11 mar 2016 10:29

@ sirkii : m.i. is deze schuld wel verhaalbaar op de 3 vermogens, het is geen beroepsschuld (bedrijfsvoorheffing, btw...) maar gewoon een aanslag in de personenbelasting.

denlowie

#6 , 11 mar 2016 11:33

Uw echtgenoot is toch persoonlijk failliet verklaard (zelfstandige, vof...) en niet zijn bvba of zo?
Uit het schrijven van TS wel, daar hij niet verschoonbaar verklaart is, en vennootschappen kunnen nog niet verschoonbaar verklaart worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

peter kvm

#7 , 11 mar 2016 13:42

niet mee eens denlowie. Vennootschappen worden idd nooit verschoonbaar verklaard.

Stel dat mijnheer een VOF of GCV had, welke failliet verklaard werd. Zulk faillissement brengt automatisch het falissement van de vennoten met zich mee (ingevolge onbeperkte hoofdelijke aansprakelijkheid). Hoewel de vennootschap nooit verschoonbaar kan verklaard worden, kan dit wel voor de vennoten.

Mbt tot persoonlijke faillissementen is verschoonbaarheid tegenwoordig de regel. Om 'niet verschoonbaar' te worden verklaard moet je je in de regel bezondigd hebben aan verduistering of andere strafrechterlijke misdrijven.

denlowie

#8 , 11 mar 2016 14:29

Inderdaad .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”