Mijn echtgenoot heeft tien jaar terug fraude gepleegd en nu is het faillisement afgesloten en heeft hij geen verschoonbaarheid gekregen, we hebben n belastingschuld van over 1 miljoen euro . Kan dir nu ook verhaald worden op mij ? Ik ben niet failliet verklaard en wist niet van de fraude. We zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel.
Volgens mij wel. Een belastingschuld is gemeenschappelijk en kan dus verhaald worden op de vermogens van beide echtgenoten. De inkomsten waarop de belastingschuld is ontstaan waren ook gemeenschappelijk. Dat betekent door beiden te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
@ sirkii : m.i. is deze schuld wel verhaalbaar op de 3 vermogens, het is geen beroepsschuld (bedrijfsvoorheffing, btw...) maar gewoon een aanslag in de personenbelasting.
niet mee eens denlowie. Vennootschappen worden idd nooit verschoonbaar verklaard.
Stel dat mijnheer een VOF of GCV had, welke failliet verklaard werd. Zulk faillissement brengt automatisch het falissement van de vennoten met zich mee (ingevolge onbeperkte hoofdelijke aansprakelijkheid). Hoewel de vennootschap nooit verschoonbaar kan verklaard worden, kan dit wel voor de vennoten.
Mbt tot persoonlijke faillissementen is verschoonbaarheid tegenwoordig de regel. Om 'niet verschoonbaar' te worden verklaard moet je je in de regel bezondigd hebben aan verduistering of andere strafrechterlijke misdrijven.