Belastingen betalen te laat terug

gilgamesh
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Belastingen betalen te laat terug

#1 , 02 mar 2016 18:45

Als deze vraag als ergens gesteld is, dan mijn oprechte excuses. Ik heb de items overlopen maar heb dit er niet tussen zien staan.

Op mijn aanslagbiljet staat dat mijn belastingsgeld eind februari terugbetaald wordt. Daar staat wel nog een oud rekeningnummer op, dat nu niet meer actief is, met de vermelding erbij: "Als u dit rekeningnummer wenst te wijzigen , moet u ten laatste op 20 januari 2016 uw nieuw rekeningnummer doorgeven". Dit is gebeurd via myminfin.be op 27 december, dus ruim binnen de termijn. Na 3 uur bellen met verschillende afdelingen, die allemaal de schuld op elkaar steken i.p.v. mij effectief te helpen, ben ik te weten gekomen dat iemand blijkbaar mijn nieuw rekeningnummer niet opgemerkt heeft en het bedrag op mijn oud nummer gestort heeft. Dit zal dan na een bepaalde tijd teruggestort worden door de bank, waarna de fiscus mijn rekeningnummer opnieuw zal controleren en het op de juiste rekening overschrijven. Hierdoor kan het zijn dat ik mijn geld pas eind maart krijg.

Wanneer ik als brave burger een paar dagen te laat ben met betalen, moet ik daar verplicht intresten op betalen. Hoe zit dit dan in het omgekeerde geval? Is daar enige kans op rechtvaardigheid?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 02 mar 2016 19:59

Neen, ik maak ieder jaar hetzelfde mee. Ik krijg altijd het geld te laat... Ik vind dat je overdrijft. Als je geld terugkrijgt heb je in principe een gratis lening aan de overheid gegeven. Ga je hen nu ook dagvaarden om die intresten te krijgen?

Billybob

#3 , 02 mar 2016 20:58

Zolang als de juiste som uiteindelijk wordt terugbetaald is toch alles in orde?

Reclame

mbbs1024

#4 , 02 mar 2016 21:06

Waarom niet eigenlijk, als je te laat bent met een betaling, rekenen de meeste bedrijven, en ook de overheid aanmaningskosten of of een boete of iets gelijkaardig aan.
Waarom kan dat dan niet als de overheid zelf te laat is ? niet iedereen is blijkbaar gelijk voor de wet in dit landje.

anja.bekkers
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2016 21:28

Als er maar één maand is, vind ik het nog te doen....

Vorig jaar heb ik wel wat 'intresten' gekregen omdat ik een wijziging heb gedaan in mijn aangifte waardoor ik meer terugkreeg.

LeenW

#6 , 02 mar 2016 23:39

De termijn is niet eind februari, maar eind juni. Pas vanaf dan moeten ze interesten betalen. Hetgeen u krijgt, is slechts een vermoedelijke datum zonder enige verplichtingen.

giserke

#7 , 03 mar 2016 01:07

Breng zelf eens uw belastingbrief een dag te laat binnen?

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 mar 2016 07:30

Als dat de eerste keer is dan gebeurt er exact niets. In praktijk kan men hier met zéér veel wegkomen vooraleer er werkelijk consequenties zijn in de vorm van verhogingen, boetes of een aanslag van ambtswege. Probeer de helft van de zaken die in België als 'normaal' beschouwd worden in de meeste buurlanden en u zal snel merken dat men niet overal zo coulant is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Billybob

#9 , 03 mar 2016 10:16

Dan zijn er geen gevolgen indien het slechts eenmalig is.

Breng eens uw boeken van de bibliotheek 1 dag te laat binnen. Dan blijkt ineens dat de bib lastiger is dan de belastingdienst.

peter kvm

#10 , 07 mar 2016 14:26

U hebt in dit geval ook recht op vergoedende interesten:
laattijdige vereffening tengevolge een terugbetaling – in eerste instantie – op een oud afgesloten rekeningnummer van de belastingplichtige, verschillend van datgene dat door de belastingplichtige ten gepaste tijde werd meegedeeld in zijn aangifte of via een andere weg;
U kunt deze aanvragen bij uw ontvanger. Zo deze moeilijk doet, richt u zich tot de ombudsman of de fiscale bemiddelingsdienst.

Fons54

#11 , 10 mar 2016 14:50

Alvast mijn excuses voor mijn vraag in deze topic, ik weet dat ik normaliter een nieuwe topic moet openen.

Gelet op het antwoord hierboven, geld dit ook in geval van storting op een andere rekening? Mijn teruggave werd vorig jaar verkeerdelijk op de rekening van een schuldbemiddelaar gestort, terwijl ik niet eens in CSR was. Uiteindelijk heb ik mijn geld ontvangen, maar te laat (één maand later dan voorzien en dit na 30 juni).

peter kvm

#12 , 10 mar 2016 16:10

u kunt idd vergoedende interesten aanvragen!

De datum van 30/06 is hier niet relevant (zo u zou denken de ingehouden BV te kunnen terugvorderen :o)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”