Nieuwe lening voor aankoop deel partner

ters
Topic Starter

Nieuwe lening voor aankoop deel partner

#1 , 10 mar 2016 11:43

Goedemiddag,

Even wat info alvorens mijn vraag te stellen:
Mijn vrouw en ik hebben beslist te scheiden. Aangezien we niet met ruzie uit mekaar gaan kunnen we sereen over de dingen spreken.
1 van die dingen is dus ons huidige huis dat we samen gekocht hebben in 2012.

Dit huis is 370.000 euro waard. We hebben er ongeveer 20.000 kosten in gedaan. We hebben nog een openstaande lening van 40.000.
Dus het huis is netto 350.000 waard.
Bij aankoop heb ik 2/3 (en zij dus 1/3) eigen geld ingebracht. We zijn nu overeen gekomen om de netto waarde nu ook zo te verdelen.
Dit wil dus zeggen dat haar deel 117.000 euro is.
Ik heb ook nog eigen middelen waarmee ik graag de lening van 40.000 euro zou willen aflossen (is lening op 15 jaar @ 3,222 %).
Als ik dus met alle andere kosten (verdeelbelasting, 3 maand intrest oude lening, uitschrijving hypotheeklening, inschrijving nieuwe lening,...) rekening hou dan kom ik op een te financieren bedrag van 135.000 euro. Gezien mijn professionele en financiële profiel moet dit zeker mogelijk zijn.

Nu mijn vragen:
- zal ik deze nieuwe lening kunnen inbrengen in de belastingen?
- zo ja zal dit natuurlijk zijn aan de huidige voorwaarden dus zou het dan financieel niet beter zijn om de eerste lening te behouden en bij te lenen voor het overige gedeelte?
- zijn 2 leningen überhaupt mogelijk (want waarschijnlijk bij verschillende banken) en zijn ze eventueel samen in te brengen? Wat dan met de verschillende tarieven?

Mvg,
Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 10 mar 2016 12:55

1. Ja, kan u inbrengen
2. Aangezien de rente momenteel laag staat, moet u toch wel beter kunnen doen dan 3,222%. Een kennis heeft een lening lopen aan 1.75% (goed onderhandelen is de boodschap)
3. Is mogelijk; mogelijk is het interessant om de huidige lening te herfinancieren aan een lagere interestvoet (en dus gewoon 1 "grote" lening te hebben)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”