Btw nummer voor hobby met verlies?

Stefke2108
Topic Starter

Btw nummer voor hobby met verlies?

#1 , 20 feb 2016 00:28

Hallo,

Na lang zoeken vind ik nergens een concreet antwoord op mijn vraag, de antwoorden die ik krijg lopen erg uit mekaar!

Ik zou graag weten of ik nu een btw nummer nodig heb of niet!
Mijn situatie is volgende :
Ik krijg sinds enkele jaren een ziekte uitkering. Daarnaast ben ik hobby fokker van raskatten, ik doe dit puur als hobby gewoon om toch een bezigheid te hebben met iets dat ik graag doe en maak hier totaal geen winst op. Ik hou netjes alle facturen en alles bij en het is zelfs erg duidelijk dat ik hier zelf veel geld in steek ipv te verdienen! Ik maak dus verlies.
Maar ik verkoop wel... er blijft niets van de opbrengst over na alle kosten natuurlijk.

Nu heb ik echt geen enkel idee wat ik moet doen om wettelijk in orde te blijven?
Ik kan natuurlijk niet zomaar even een btw nummer aanvragen met mijn uitkering of kan dat wel? En dan moet ik ook eerst nog een opleiding bedrijfsbeheer gaan volgen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 feb 2016 22:30

Je moet wel degelijk een btw-nummer hebben bij regelmatige verkoop van katten, bedrijfsbeheer of niet. Let ook op de veranderde regelgeving over verkoop van katten, ik dacht dat hier tegenwoordig een registratie voor nodig was.

Oude Belg

#3 , 20 feb 2016 22:40

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Stefke2108
Topic Starter

#4 , 25 feb 2016 02:39

Over de erkenning ben ik volledig op de hoogte en ook mee in orde, ik weet alleen geen raad met het btw nummer.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 feb 2016 07:54

Heb je je activiteit gemeld bij je mutualiteit?

Stefke2108
Topic Starter

#6 , 25 feb 2016 18:08

Ja die dame gaf mij heel kort een antwoord (ze had weinig tijd) "als je er niks aan verdient gaat dat ons niet aan"
Ik heb vandaag contact gehad met een maatschappelijk assistent van de mutualiteit en deze zei dat ik bij mijn volgende oproeping men aanvraag voor een btw nummer bij hen kon indienen.

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik aan een btw nummer kom zonder bedrijfsbeheer en als invalide....

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 feb 2016 18:49

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik aan een btw nummer kom zonder bedrijfsbeheer en als invalide....

Dit hangt af van welke studies of eventueel je vrouw heeft gedaan !!

Anders kan het eens zeer moeilijk worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Stefke2108
Topic Starter

#8 , 25 feb 2016 19:16

In men studie zit het niet inbegrepen daar ben ik al heel zeker van

LeenW

#9 , 25 feb 2016 21:20

Als je dingen doet die aan de btw onderworpen zijn, heb je een btw-nummer nodig. Dat je geen bedrijfsbeheer hebt, is geen excuus, je gaat gewoon bijkomende boete krijgen omdat je niet correct bezig bent. De uitkering kan je verliezen als je zelfstandige moet worden, maar opnieuw, dat maakt de zaak niet voor de btw.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 feb 2016 21:28

Als ik hier alles eens goed lees vraag ik me toch af of alles wel het sop de kool waard is ?

Vergeet niet dat ook zelfstandig zijn ook kosten met zich mee breng, ook al heb je vrijstelling BTW !

Denk toch twee maal na eer je de stap zet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”