Niet betalende klant

Puntkomma
Topic Starter
Berichten: 21

Niet betalende klant

#1 , 14 feb 2016 11:04

Ik ben al een paar jaar actief als zelfstandige in bijberoep (*). Buiten eens een klant die failliet ging (de nodige papieren hiervan gekregen om dit af te boeken in mijn boekhouding) heb ik tot nu nooit te maken gekregen met klanten die niet betaalden.

(*) leveren van online diensten

Tot nu ... na een paar herinneringen komt de klant nu af met "Ik protesteer de factuur". De argumenten die hij hiervoor geeft zijn eerder lachwekkend (bv. "Ik wist niet dat het betalend was", terwijl dit duidelijk op mijn site staat)

Nu, volgens mijn algemene voorwaarden zou ik nu juridische stappen kunnen ondernemen. Alleen dit zou mij veel tijd en geld (in eerste instantie) kosten voor een factuur van amper xx euro. Nu die factuur (2015) is wel ingeboekt en ik wil ook niet belastingen (+ aangerekend BTW) gaan betalen op iets wat ik niet ontvangen heb.

Ik weet dat de belastingen en BTW hier tamelijk streng op zijn en dat ik niet zomaar dit bedrag mag afboeken.

Nu bestaat ergens een mogelijkheid dat ik dit bedrag kan afboeken, zonder dat ik nog veel energie in deze klant moet steken en zonder dat ik problemen krijg met de belastingen en de BTW. Welk bewijs aanvaarden de belastingen en BTW zodat de factuur als niet invorderbaar kan worden aanzien.
Laatst gewijzigd door Puntkomma op 14 feb 2016 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12967

#2 , 14 feb 2016 11:21

Ze zijn daar inderdaad zeer streng op. In principe moet u "al het mogelijke doen om de schuld te innen". Voor zo'n bedrag zou ik echter eens naar uw btw-kantoor mailen met de vraag of u dit gewoon mag crediteren. U geeft zo natuurlijk wel uw vordering op de klant op, ik zou daar persoonlijk te principieel voor zijn bij zo'n onnozelaar.

berenod
Berichten: 942

#3 , 14 feb 2016 11:30

Alleen als er geen hoop meer is op betaling, en de factuur oninbaar geworden is, mag ze in de kosten geboekt worden.
Het probleem is wanneer een factuur oninbaar geworden is.
Theoretisch is dit pas wanneer de schuldenaar onvermogend is, als particulier bijvoorbeeld wanneer hij persoonlijk failliet is of in schuldbemiddeling zit en er niets meer te halen is.
Indien het voor een relatief klein bedrag is kan men aanvaarden dat je afboekt na bijvoorbeeld 3 aangetekende aanmaningen gestuurd te hebben over een periode van bijvoorbeeld 6 weken. Dit zal wat afhangen van controleur tot controleur, maar men kan niet verwachten dat u voor 30 euro ellenlange procedures gaat voeren!

Je kan ook een creditnota uitschrijven naar de klant toe, dan klopt je boekhouding terug, maar dan verzaak je uiteraard alle kansen om nog 1 cent van die klant terug te krijgen! Best ook pas weer doen na de nodige gedocumenteerde (=aangetekende) aanmaningen, anders zou de fiscus de creditnota alsnog kunnen verwerpen bij een eventuele controle.

Reclame

Puntkomma
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 14 feb 2016 11:43

Bedankt voor de reacties.

Langs de ene kant wil ik de "klant" niet laten "winnen", maar langs de andere kant moet ik ook kijken naar de kosten/baten. Ik weet dat ik nog veel aangetekende brieven mag versturen, betalen zal hij niet doen. Ik moet dan al voor een bedrag van 50 euro (excl. BTW) naar een rechtbank, en stel dan ik zou verliezen (schat die kans op 1%) dan zit ik nog met heel wat kosten opgescheept. Maar vooral, ik ken mijzelf. Met een rechtszaak zou ik voorval veel slapeloze nachten hebben.

Speelt het een rol dat hij nu na de tweede aanmaning mij mailt met "Ik protesteer de factuur", en als ik dan vraag waarom, hij met belachelijke argumenten afkomt.

Puntkomma
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 14 feb 2016 21:36

Na overleg met mijn boekhouder ga ik een creditnota opmaken en alle aanmaningen bewaren in mijn boekhouding. Bedankt voor alle reacties!

Franciscus
Berichten: 38770

#6 , 14 feb 2016 22:25

En wat met de onlinedienst...hoe gaat u die dienst stopzetten?
Is dat voorzien in uw voorwaarden?

Puntkomma
Topic Starter
Berichten: 21

#7 , 14 feb 2016 22:59

In de algemene voorwaarden is er inderdaad opgenomen dat de dienst direct stopt bij niet betaling van de factuur op de vervaldatum.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 feb 2016 10:59

In de algemene voorwaarden is er inderdaad opgenomen dat de dienst direct stopt bij niet betaling van de factuur op de vervaldatum.
Tja, in principe gaat het niet meer over een niet betaling van de factuur, eens u een creditnota uitgeschreven hebt. Stel dat u de dienst afsluit, kan uw klant argumenteren: "Jamaar, ik heb deze dienst besteld. Had er een factuur voor gekregen, maar heb deze betwist, en u bent met de betwisting akkoord gegaan aangezien u een creditnota gestuurd hebt. Ik ben dus in orde en u moet de dienst leveren zoals overeengekomen."

Kans is klein dat de klant dit doet, maar als hij wil, kan hij dus eisen dat u de dienst levert zoals overeengekomen. Door de uitgeschreven creditnota vervalt zijn factuur, en kan je dus niet meer spreken over "niet betalen van de factuur".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 15 feb 2016 11:08

Het is uw beslissing maar -economische rationale of niet- ik zou hem in gebreke stellen en daarna voor de rechter slepen.

Het is maar 50 Euro maar het stuurt een signaal dat u niet met u laat sollen. Hij rekent er gewoon op dat u er geen zaak zal van maken maar beeld u in dat al uw klanten die analyser beginnen maken. 9 kansen op 10 zal hij snel betalen (en uw kosten erbij) wanneer de dagvaarding in de bus valt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Puntkomma
Topic Starter
Berichten: 21

#10 , 15 feb 2016 12:23

1) Het was een abonnement op een bepaalde dienst (vacature op een site). Nu de periode hiervan is vorige week afgelopen.

2) Ik weet dat ik eigenlijk een fout signaal geef aan dergelijke gangsters, maar als ik de tijd zou rekenen die ik hierin zou moeten steken. Ik spendeer mijn vakantiedagen liever aan echt verlof dan te moeten doorbrengen bij een advocaat of rechtbank.

LeenW
Berichten: 12967

#11 , 15 feb 2016 12:28

Ja ik snap het wel langs beide kanten. Tegenpartij zal ook wel hopen dat u voor zo'n bedrag niet naar de rechtbank stapt, daarmee dat ik het net wel zou doen. Maar ik begrijp uw keuze zeker en vast.

Aquarius
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 apr 2016 09:36

Hoe staat het met uw factuurvoorwaarden...heeft u die.
Staat er in gebrekestelling 10% of minimaal 50 euro.....de nalatigheids interesten 1% per maand...dan komt u al aan een bedrag van 50 + 50 + 6 (1 jaar) = 106,00 euro .'stel dat hij in faling komt en u heeft een credit nota gemaakt dan moet u aan zijn curator die credit nota betalen. Raar maar waar.
Succes

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 apr 2016 14:12

Aquarius: kleine tip als u antwoordt: kijk eerst eens naar de datum van het laatste bericht. U het al in een aantal draadjes van meer dan een maand out, aan het antwoorden... Heeft weinig zin, lijkt me...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”