BTW nummer strikt voor eigen gebruik?

jeroenvde
Topic Starter

BTW nummer strikt voor eigen gebruik?

#1 , 11 feb 2016 17:40

Goedendag,

Ik heb soms voor mijn hobby nood aan vrij professionele toestellen en artikelen.
Hier in de buurt zijn verschillende ketens die uitsluitend aan zelfstandigen verkopen, dan blijf je als particulier dikwijls in de kou staan.
Het alternatief voor mij is dan via internet iets bestellen maar dat is niet altijd interessant door de invoertax en het procent op de visa kaart.

Daarom stel ik hier even de vraag of ik een BTW nummer kan krijgen zonder dat ik hierop winst maak?
Wat zijn de mogelijkheden en zijn hier kosten aan verbonden?

Heel erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 11 feb 2016 17:48

Winst of niet is geen probleem, het probleem is dat u geen zelfstandige kan zijn zolang u geen activiteit hebt.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#3 , 11 feb 2016 17:55

Je zou zelfstandig kunnen worden in bijberoep, zo word je hobby een bijberoep. Maar als je (nooit) geen winst maakt val je mogelijk door de mand bij je eerste btw of fiscale controle. De bedoeling van een (bij)beroep is wel dat je er iets aan verdient...

Reclame

jeroenvde
Topic Starter

#4 , 11 feb 2016 18:11

Ok, dat stuk is me nu duidelijk, waarvoor dank.
Zou ik dan bvb aan men eigen of iemand anders enkele dingen kunnen verkopen voor een peulenschil? Is er een minimum van winst of een minimum aan totale verhandelde waarde regel?

Ik heb een attest bedrijfsbeheer maar zal het stof er moeten afblazen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2016 19:31

Maar dan zal je ook sociale bijdragen moeten betalen, BTW aangiften doen en jaarlijks een BTW listing, en heb je een bedrijfsbeheer attest ?? zonder dit geen BTW nummer !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#6 , 11 feb 2016 19:39

Kijk de wetgeving van verkopen met verlies ook maar eens na. En de misbruik-regelingen.

Sorry, maar ik denk dat dit een heel dom idee is.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 feb 2016 20:05

Ik denk ook dat het héél wat goedkoper zal zijn om de BTW en invoerrechten te betalen dan ergens een constructie op te zetten waar de fiscus vermoedelijk zal beginnen over grommen en lastig doen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#8 , 11 feb 2016 20:12

Ik ken een pak mensen die van hun hobby een (bij))beroep hebben gemaakt en er een schoon centje winst aan overhouden... De topic starter spreekt hier niet van misbruik en van verlies te maken. Het is niet aan ons van daarover subjectieve hypothesen te maken of een "vonnis" te vellen...

Om op je vraag te antwoorden: nee er is geen minimum, maar het is wel de bedoeling dat je winst maakt, al is het maar een beetje... Als het je bedoeling is van alleen maar BTW te recupereren en verder niets te verdienen met je hobby dan lijkt het mij geen goed idee want dan gaat het meer op fraude lijken en ga je door de mand vallen bij de eerste controle van fiscus of BTW...

jeroenvde
Topic Starter

#9 , 13 feb 2016 12:42

Ok bedankt mensen!

Het is verre van mijn bedoeling om btw te recupereren via deze zaak, het is men bedoeling om te kunnen aankopen in zaken waar enkel mensen met een btw nummer kunnen kopen.

Is een VZW misschien een optie?

Thnx!

denlowie

#10 , 13 feb 2016 13:34

Waarom geen feitelijke vereniging ??

LeenW

#11 , 13 feb 2016 13:57

Vereniging met.. ?

Eenmanszaak zou het eenvoudigste zijn, maar dan moet u ook serieuze verkopen hebben. U begrijpt dat de staat geen zin heeft om uw hobby te sponsoren.

denlowie

#12 , 13 feb 2016 14:14

Vereniging met.. ?
De vraag van TS is :

Hier in de buurt zijn verschillende ketens die uitsluitend aan zelfstandigen verkopen, dan blijf je als particulier dikwijls in de kou staan.

Nu kan feitelijke verenigingen zoals carnavals groepen, buurt kermissen enz.. dikwijls aankoopkaarten krijgen in die ketens die voorbehouden zijn aan zelfstandigen en die hebben geen BTW nummer nodig, zelf jaren zo een kaart gehad van een feitelijke vereniging..

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”