Ik heb een tijd in het buitenland gewoond in 2013 en 2014 omwille van werk (Spanje om precies te zijn). Omwille van een speciale regeling als onderzoeker kan ik mijn belastingen voor die periode in België indienen. Ik was nog steeds gedomicilieerd in Brugge bij mijn ouders.
Ik ben persoonlijk langs geweest op het kantoor om mijn situatie te bespreken want er is het een en ander mislopen met de aangiften omwille van speciale regelingen. We hebben mijn inkomsten voor 2013 (wat slechts enkele maanden was dus onkosten inbrengen was niet interessant) kunnen afronden en besproken wat er voor het volledige jaar van 2014 moet gebeuren. Mijn onkosten voor 2014 zijn aanzienlijk. Het diensthoofd en een controleur waren daarbij aanwezig en er is besproken geweest of ik mijn huur van mijn appartement kan inbrengen als beroepskost. Men heeft daar toen geen probleem van gemaakt.
Het diensthoofd is echter vervangen en ik heb contact opgenomen met de nieuwe persoon, en die heeft mij vlakaf gemeld zonder reden waarom dat de onkosten van mijn woonst aldaar niet aanvaard kunnen worden.
Ik heb bijna elke maand een vliegtuigticket naar huis op mijn onkosten staan, heb nooit mijn domicilie (padron) gedaan in Spanje, heb nog alle diensten/documenten in België en heb naar mijn opinie die woonst enkel moeten nemen omdat ik nu eenmaal niet kan pendelen naar Spanje elke dag. Met mijn verjaardag, of die van mijn ouders was ik thuis, met Pasen, weekend met vrienden naar Nederland... maw mijn sociale leven thuis ging gewoon door.
Onder welke voorwaarden/regels kan ik dan wel of niet deze huurkost als beroepskost indienen?
Alvast bedankt voor de info!