Beroepskosten - werken in het buitenland - huur appartement

Pol De Crossmol
Topic Starter

Beroepskosten - werken in het buitenland - huur appartement

#1 , 06 feb 2016 00:30

Ik heb een tijd in het buitenland gewoond in 2013 en 2014 omwille van werk (Spanje om precies te zijn). Omwille van een speciale regeling als onderzoeker kan ik mijn belastingen voor die periode in België indienen. Ik was nog steeds gedomicilieerd in Brugge bij mijn ouders.

Ik ben persoonlijk langs geweest op het kantoor om mijn situatie te bespreken want er is het een en ander mislopen met de aangiften omwille van speciale regelingen. We hebben mijn inkomsten voor 2013 (wat slechts enkele maanden was dus onkosten inbrengen was niet interessant) kunnen afronden en besproken wat er voor het volledige jaar van 2014 moet gebeuren. Mijn onkosten voor 2014 zijn aanzienlijk. Het diensthoofd en een controleur waren daarbij aanwezig en er is besproken geweest of ik mijn huur van mijn appartement kan inbrengen als beroepskost. Men heeft daar toen geen probleem van gemaakt.

Het diensthoofd is echter vervangen en ik heb contact opgenomen met de nieuwe persoon, en die heeft mij vlakaf gemeld zonder reden waarom dat de onkosten van mijn woonst aldaar niet aanvaard kunnen worden.

Ik heb bijna elke maand een vliegtuigticket naar huis op mijn onkosten staan, heb nooit mijn domicilie (padron) gedaan in Spanje, heb nog alle diensten/documenten in België en heb naar mijn opinie die woonst enkel moeten nemen omdat ik nu eenmaal niet kan pendelen naar Spanje elke dag. Met mijn verjaardag, of die van mijn ouders was ik thuis, met Pasen, weekend met vrienden naar Nederland... maw mijn sociale leven thuis ging gewoon door.

Onder welke voorwaarden/regels kan ik dan wel of niet deze huurkost als beroepskost indienen?
Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 06 feb 2016 22:43

Eerste indruk: moet zeker gaan. Ik veronderstel daarom dat de eerste controleur + diensthoofd ermee akkoord gingen. Heeft u hiervan geschreven documenten (bv. een bevestiging via brief of e-mail)? Is er een soort van overeenkomst of PV opgemaakt na afloop?

Dit is vooral een feitenkwestie. Uw verhaal moet dus kloppen. Maar op het eerste zicht lijkt me dat geen probleem. Indien ze uw kosten verwerpen zal u een bezwaarschrift moeten indienen bij de gewestelijke directie + mogelijk naar de rechtbank moeten gaan. Gaat het om een aanzienlijk bedrag, dan is dit zeker de moeite. Wel rekening houden met de wettelijke termijnen natuurlijk.

Pol De Crossmol
Topic Starter

#3 , 11 feb 2016 07:30

Alvast bedankt voor de reactie Fortuin!

Ik wist niet van de opmaak van een PV, dat dat kon, maar men vermeldde dat we inderdaad goed gingen moeten overeenkomen wat kon en niet kon. Dat is uiteindelijk niet neergeschreven en enkel mondeling besproken... En ik heb het mij al beklaagd. Nu ja, weer geleerd.

Ik ben er mij bewust van dat dit een verhaal kon zijn om er een draai aan te geven, maar dit is dus wel degelijk wat de feiten waren. Ik heb mijn inkomsten niet ergens weggestoken, ik kan alle afschriften voorleggen waaruit blijkt dat ik de onkosten effectief betaald heb, de vliegtickets naar huis, de data, de verjaardagen van mijn naaste familie en trips met vrienden...

Het gaat om meer dan 5000 euro verschil in aanslag, dus daarvoor kan men al eens moeite doen. Ik ben inderdaad advies aan het inwinnen bij een fiscalist en eventueel advocaat. Ik heb ondertussen nog geen antwoord gekregen op mijn vraag waarom het nieuwe diensthoofd het tegenovergestelde zegt als de voorganger. Ik post het hier dan als ik antwoord heb.

Reclame

Fortuin

#4 , 11 feb 2016 13:21

1. Ik veronderstel dat u hier nooit antwoord op zal krijgen. De fiscus handelt jammer genoeg in veel gevallen niet als een goede huisvader. Het is daar soms echt willekeur alom.

2. Voor €5000 heeft het jammer genoeg weinig zin te procederen via een fiscalist - dat kost gewoon te veel. Probeer anders zelf een bezwaarschrift in te dienen met alle elementen op tafel. Vraag daarna fiscale bemiddeling aan; dit is een autonome dienst bij financiën die de mensen alsnog proberen te helpen bij geschillen met de administratie.

Zie: http://financien.belgium.be/nl/over_de_ ... emiddeling.
Voorbeelden: http://financien.belgium.be/nl/over_de_ ... ticulieren

Hoewel deze dienst in een "pretaxatie" fase niet echt kan helpen proberen ze dat toch (soms helpen ze bv. met het opstellen van een bezwaarschrift). Die mensen doen echt goed werk.

Pol De Crossmol
Topic Starter

#5 , 11 feb 2016 19:24

Bedankt voor de behulpzaamheid. Ik wist van het forum niet af tot enkele weken geleden, maar ik moet zeggen dat het een goede bron van informatie is. Ik laat nog wel weten hoe het afloopt (maar dat kan nog wel even duren :))

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”