Verkoop aandelen belastingsaangifte

CAMAS
Topic Starter

Verkoop aandelen belastingsaangifte

#1 , 22 jan 2016 22:13

Moet je verkoop van aandelen in het buitenland aangeven als inkomen op uw belastingsaangifte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 22 jan 2016 22:32

Dat is geen eenvoudige vraag, als je een sluitend antwoord wil krijgen moet je meer informatie geven...

In het algemeen is een meerwaarde op aandelen voor natuurlijke personen vrijgesteld van belasting, tenzij de transactie buiten het 'normaal beheer van het privé vermogen' door een 'goede huisvader' valt.

Als je de aandelen na 1/1/2016 hebt verworven en binnen de 6 maand verkoopt zit je met de nieuwe 'speculatietaks'.

CAMAS
Topic Starter

#3 , 27 jan 2016 14:44

5 jaar geleden heb ik geinvesteerd in een bedrijf van een vriend in Denemarken die op het moment een cashflow probleem had. Voor mijn investering kreeg ik 2 % aandelen in het bedrijf. In de 5 jaar nooit iets met deze aandelen gedaan.....geen winst of dividend uitbetaald. Nu heeft mijn vriend de mogelijkheid om het bedrijf te verkopen en ik zou dan mijn 2 % mee verkopen. Moet ik de winst hiervan aangeven en hoe? Hier is duidelijk niet sprake van beursspeculatie...

Reclame

Fortuin

#4 , 27 jan 2016 16:30

Dat valt onder normaal beheer van privé vermogen. Wie is de overnemer?

1. Verkoopt u de aandelen aan een bedrijf binnen de EER, dan is de geboekte meerwaarde belastingvrij (moet zelfs niet aangegeven worden)

2. Verkoopt u de aandelen aan een bedrijf buiten de EER (bv. een Amerikaanse vennootschap), dan is deze belastbaar aan 16,5% + gemeentelijke opcentiemen. Dan moet het uiteraard wel aangegeven worden.

Vraag me niet waar de logica zit voor die rendering, maar het is wel zo. Ik hoop dus voor u dat hij verkoopt aan een bedrijf binnen de EU, of indien niet, ze minstens de overname doen met een vennootschap binnen de EU.

Daarnaast zal u ook moeten kijken of deze meerwaarde onderhevig is aan belastingen in Denemarken. Meestal is dit niet zo voor meerwaarden op aandelen, maar u zou het best navragen bij een fiscalist.

Edit: Afkomstig uit een document van 1 van de big four: "Nonresidents are taxed on capital gains only if the gains arise from the sale of real estate in Denmark or of assets relating to a permanent establishment in Denmark.". Het antwoord is dus dat u tevens een vrijstelling van belasting geniet in Denemarken

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”