Bureauruimte zelfstandige

JeromGe
Topic Starter

Bureauruimte zelfstandige

#1 , 10 jan 2016 18:55

Beste,

Ik begin binnenkort als zelfstandige met websites maken via wordpress. Ik woon nog bij mijn ouders en ben nog student.
Normaal gezien heb ik een omzet van min 1500eur per maand , en gemiddeld 3000 per maand. Dit maakt dat ik niet kan starten als zelfstandige in bijberoep aangezien ik daarvoor te veel verdien.

Om de belastingdruk te verminderen had ik 2 vragen:

- Ik werk met een programma "Wordpress" waarmee ik per website dat ik maak een layout moet aankopen, is dit handelsgoed of is dit gewoon een kost?

- Ik woon nog bij mijn ouders maar mijn kamer is wel ingericht als bureauruimte, en ik zal van hieruit ook de websites maken. Ik was aan het denken dat mijn ouders die ruimte aan mij verhuren en dan het huurgeld terugstorten naar mij. Kan dit?
Als dit niet kan, kan ik dan wel een deel van die bureauruimte ingeven als kost (inrichting, elektriciteit, etc.), ookal ben ik geen eigenaar van het huis?

Mijn excuses als dit niet de juiste plaats is voor deze vragen, dan laat je het maar weten :oops:

Groeten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 11 jan 2016 09:57

Je kan inderdaad die ruimte huren van je ouders én bepaalde dingen ingeven als kost.
Als je de ruimte niet huurt, is het raar dat je dingen zou ingeven als kost, want er is geen ruimte waarin je werkt.

Blaatpraat

#3 , 11 jan 2016 11:21

Je verwacht een gemiddelde van 3000 euro per maand, voor een wordpress site?
Ben je zeker dat je je business plan al goed uitgewerkt hebt?
Als het leven zo simpel zou zijn dat je kon overleven op puur wordpress sites maken, dan zou iedereen dit wel doen...

Reclame

JeromGe
Topic Starter

#4 , 11 jan 2016 11:34

Je verwacht een gemiddelde van 3000 euro per maand, voor een wordpress site?
Ben je zeker dat je je business plan al goed uitgewerkt hebt?
Als het leven zo simpel zou zijn dat je kon overleven op puur wordpress sites maken, dan zou iedereen dit wel doen...
Ja, heb momenteel voor de eerste maand reeds 3 klanten, voor de tweede en derde maand ook al 2 klanten zonder reclame. De ene website brengt wat meer op dan de andere maar gemiddeld per website 2000 eur. Dan heb ik het natuurlijk niet over 'standaard' wordpress sites met een aangekochte template maar op maat gemaakte thema's incl SEO, SEA, ..

Wees gerust, business plan (incl financieel plan) zijn in orde. Maar bedankt voor uw kritische blik :)

JeromGe
Topic Starter

#5 , 11 jan 2016 11:41

Je kan inderdaad die ruimte huren van je ouders én bepaalde dingen ingeven als kost.
Als je de ruimte niet huurt, is het raar dat je dingen zou ingeven als kost, want er is geen ruimte waarin je werkt.
Mogen ze dat huurgeld dan ook terugstorten naar mijn prive rekening?

Blaatpraat

#6 , 11 jan 2016 11:41

Succes ermee dan...
Je betreedt een bittere wereld, geloof mij maar zeker.
Op zich lijkt het simpel: men neemt een gratis CMS, men koopt een layout, 99% van het werk is al gedaan, men werkt nog een paar uur en verkoopt de boel voor 2000 euro.

Anyway...
Duma heeft de belangrijkste zaken al vermeldt.
Wel een aanmerking:
Als je huurt van je ouders, en je brengt dit in, zullen je ouders zwaarder belast worden (ongeveer hetgeen jij inbrengt als vermindering mogen zij betalen als vermeerdering).
Kosten kon je gewoon inbrengen, mits ze op naam van je bedrijf staan (incluis BTW nummer).

Op je eerste vraag, hangt het af van de licentie.
Als het een commerciële licentie is, die je voor meerdere klanten mag gebruiken, is het een kost.
Is het een eenmalige licentie (doch wel commercieel, daar jij deze verkoopt), is het een handelsgoed.
Gewoon dus de licentie goed lezen, iedere layout heeft een andere.

artemis

#7 , 11 jan 2016 11:45

- Ik woon nog bij mijn ouders maar mijn kamer is wel ingericht als bureauruimte, en ik zal van hieruit ook de websites maken. Ik was aan het denken dat mijn ouders die ruimte aan mij verhuren en dan het huurgeld terugstorten naar mij. Kan dit?
Nee want dan ben je niet aan het huren maar aan het sjoemelen.
Vermits je blijkbaar geen huur betaalt aan je ouders zie ik niet in welke huurkost je zou kunnen inbrengen.

JeromGe
Topic Starter

#8 , 11 jan 2016 11:59

Nee want dan ben je niet aan het huren maar aan het sjoemelen.
Vermits je blijkbaar geen huur betaalt aan je ouders zie ik niet in welke huurkost je zou kunnen inbrengen.
Ja dat dacht ik dus al dat het niet helemaal zuiver was.. Nu betaal ik inderdaad geen huur, maar als het als zelfstandige voordeliger zou zijn om dat wel te doen, zou ik natuurlijk wel huur gaan betalen.

JeromGe
Topic Starter

#9 , 11 jan 2016 12:02

Succes ermee dan...
Op zich lijkt het simpel: men neemt een gratis CMS, men koopt een layout, 99% van het werk is al gedaan, men werkt nog een paar uur en verkoopt de boel voor 2000 euro.

Anyway...
Wel een aanmerking:
Als je huurt van je ouders, en je brengt dit in, zullen je ouders zwaarder belast worden (ongeveer hetgeen jij inbrengt als vermindering mogen zij betalen als vermeerdering).
Kosten kon je gewoon inbrengen, mits ze op naam van je bedrijf staan (incluis BTW nummer).

Als het een commerciële licentie is, die je voor meerdere klanten mag gebruiken, is het een kost.
Is het een eenmalige licentie (doch wel commercieel, daar jij deze verkoopt), is het een handelsgoed.
Bedankt voor je antwoord Blaatpraat, hier heb ik wat aan!

Hoezo bedoel je bittere wereld? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die gewoon CMS kopen van $50 en dan invullen en doorverkopen maar dat is niet de bedoeling.

Elke aanvullende tip is welkom! Heb je er zelf ervaring mee?

Blaatpraat

#10 , 11 jan 2016 12:51

Succes ermee dan...

Anyway...
Wel een aanmerking:

Bedankt voor je antwoord Blaatpraat, hier heb ik wat aan!

Hoezo bedoel je bittere wereld? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die gewoon CMS kopen van $50 en dan invullen en doorverkopen maar dat is niet de bedoeling.

Elke aanvullende tip is welkom! Heb je er zelf ervaring mee?
Ik zit er midden in.
Zowel in hoofdberoep als loontrekkende als zelfstandig in bijberoep.
In het begin heb je veel klanten, anders begin je er niet aan, maar hoe zit het daarna?
Beste reclame is mond-aan-mond, maar dan moet je die ook krijgen, en dat is niet simpel.

Ik heb tot op heden al vaak gemerkt dat als mensen maatwerk vragen, dit iets is dat je niet oplost met een CMS.
Mensen die voldoening hebben aan een CMS, hebben ook voldoende aan pakweg WiX, wat gratis is.
Je kunt wel op maat beginnen bouwen rond een Wordpress, Joomla, Drupal, ..., maar uiteindelijk kost het je meer moeite (9 van de 10 keren) dan vanaf scratch een deftig systeem opbouwen met pakweg laravel, silex, of zelfs de (goede) oude zend.
En dan begint het onderhoudswerk. Aangezien je al "veel" geld binnen getrokken hebt (in de ogen van de klanten), gaan deze ervan uit dat onderhoud gratis is.
Doe je dit niet? Slechte reclame, ongeacht hoe goed je het probeert uit te leggen.
Dan vinden ze wel iemand anders die het zal doen tegen betaling, maar dat is dan normaal in hun ogen omdat ze een nieuwe klant zijn voor die andere persoon.

Dan heb ik het nog niet gehad over de security issues die vaak in de media komen in geval van een CMS, waarbij je klanten dan direct contact opnemen met je om dit op te lossen. Drupal is hier een goede in bijvoorbeeld.
Ook dit verwachten ze gratis, daar jij hun deze CMS aangeraden hebt.

Concurrentie op dit vlak is niet te harden. Net zoals bij verzekeraars gaan mensen de zelfstandigen/bedrijven tegen elkaar uitspelen om zo'n laag mogelijke prijs te krijgen. Dit gaat dan wel ten koste van de kwaliteit, maar dat krijg je ook niet uitgelegd.
Of probeer maar eens uit te leggen waarom je website mooi is op Chrome, Firefox, je smartphone, maar dan in Internet Explorer 6 op niets trekt (en ja, er zijn nog mensen die IE6 draaien). Daarom zeg ik op voorhand dat ik enkel de laatste 2 versies van IE ondersteun, of het is serieus bij te betalen.

Daarom ben ik blij dat ik de meeste zaken hieromtrent in loondienst kan doen. Dan heb ik een baas die maar moet onderhandelen met de klanten, en de last op zich krijgt.
Ook omwille van al deze redenen gaan we ons minder focussen op het maken van websites, en de core van ons bedrijf meer richting op de andere zaken die we doen.

Maargoed, dit is niet meer ontopic, maar gewoon ter verduidelijking.
Ik hoop dat je weet waar je aan begint, en dat je werk mag slagen! :-)

JeromGe
Topic Starter

#11 , 11 jan 2016 13:09

Ik zit er midden in.
Zowel in hoofdberoep als loontrekkende als zelfstandig in bijb[...].

[..]ben ik blij dat ik de meeste zaken hieromtrent in loondienst kan doen. Dan heb ik een baas die maar moet onderhandelen met de klanten, en de last op zich krijgt.
Ook omwille van al deze redenen gaan we ons minder focussen op het maken van websites, en de core van ons bedrijf meer richting op de andere zaken die we doen.

Maargoed, dit is niet meer ontopic, maar gewoon ter verduidelijking.
Ik hoop dat je weet waar je aan begint, en dat je werk mag slagen! :-)
Bedankt voor je uitgebreid antwoord , apprecieer ik enorm! :)
Ik ga het gewoon proberen omdat ik in mijn ogen een goede strategie hebt uitgedacht. + met mijn diploma en certificaten veel meer kan bieden dan enkel een website. Moest ik na een half jaar, of een jaar toch zien dat het niet werkt zoals jij zegt, dan stop ik er gewoon weer mee, betaal ik mijn sociale bijdragen van de inkomsten die ik nu vast heb liggen en rond ik gewoon mijn master handelsingenieur af en ga ik verder met mijn leven. Maar dan heb ik het toch geprobeerd!

LeenW

#12 , 11 jan 2016 16:56

Je kan alleen huur aftrekken als je deze effectief betaalt en er een huurcontract is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”