BTW aangifte negatieve - ik moet BTW terug ontvangen?

hacktisch
Topic Starter

BTW aangifte negatieve - ik moet BTW terug ontvangen?

#1 , 06 jan 2016 20:38

Beste forumleden,

Bedankt voor uw antwoord op mijn vraag 2 dagen geleden,
ik heb nu een vergelijkbare vraag

In mijn BTW-aangifte voor eenmanszaak heb ik meer BTW uitgegeven dan wat ik moet afstaan
Dit betekent dus dat de staat mij BTW schuldig is, zie ik

Dit was al een tijd geleden maar ik heb niks ontvangen. Hoe werkt dit? Moet ik hier persoonlijk achteraan gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2016 21:03

De terug krijgen van het 4 kw 2015 zal je pas ontvangen eind maart, daar hoef je niks voor te doen, je krijg je uittreksel en een paar dagen nadien staat het op je rekening.
Als je regelmatig terugkrijgt kan het gebeuren dat men een kleine controle doet en dan krijg je het een maand later.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 07 jan 2016 00:47

Het is iets ingewikkelder dan dat. Je moet ook aan alle voorwaarden voor teruggave voldoen. Minimumbedrag, rekeningnummer gekend bij btw, vakje aangekruist, etc.

Reclame

Fortuin

#4 , 07 jan 2016 11:23

Normaal moet je wel expliciet vragen voor een teruggave, anders dragen ze het tegoed gewoon over naar de volgende kwartalen. Gaat het om een klein bedrag dan zou ik het persoonlijk gewoon laten staan. Dat verrekent zichzelf wel op je latere omzet.

Zoals hierboven aangehaald gebeurt het soms ook wel dat ze een controle komen doen bij een teruggave, en uiteindelijk, je boekhouder moet je ook betalen als hij je bijstaat bij een controle.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”