M'n vriendin heeft een bijberoep (geen vennootschap) die een beperkte houdbaarheidsdatum heeft. Ze maakt kleertjes in bijberoep, maar zal dat geen jaren meer uitoefenen (is een uit de hand gelopen hobby en als er geen nieuwe uitdagingen meer komen, zal ze dat stopzetten gezien de inkomsten daaruit toch de werkuren niet verantwoorden).
Wij hebben een aantal toestellen gekocht (naaimachine, computer (ivm webshop), tafels, tent (doen af en toe webshopbeurzen), ...). We zullen die waarschijnlijk quasi allemaal behouden als knutselmateriaal. Die kan ik nog enigszins waarderen door te zoeken naar de tweedehandse waarde ervan op kapaza en dergelijke. Ik vermoed dat bij afsluiting we die dan gewoon moeten "verkopen" aan onszelf en dat als winst beschouwen in het laatste boekjaar. Er lopen enkel volgend jaar nog afschrijvingen van bepaalde artikels, maar dat zou het laatste jaar moeten zijn (alles <1000 euro, dus in principe hoefden afschrijvingen blijkbaar zelfs niet).
Er zijn ook echter enkele specifieke zaken aangekocht die we langs geen kanten meer nodig zullen hebben, maar ik ook niet vlot verkocht zie worden. Bvb zelf ineengeknutseld displaymateriaal, eenvoudige rekjes, ... . Mag ik die waarderen als "0", hoewel ze mogelijk voor iemand wel nog een waarde zouden hebben (maar de moeite/tijd te groot is om die te verkopen)?
En wat met zaken die ik totaal niet meer verkoopbaar zie, maar op zich wel een grote waarde (al dan niet door volume) hebben? Bvb meters stoffen die ondertussen gedemodeerd zijn of waarvan je er maximaal 2 meter van hebt (die een stockopkoper dus wss niet als verkoopbaar ziet)? Of tientallen speldjes die elk een verkoopwaarde van 3 euro hebben, maar niemand zal willen opkopen? Als we die moeten "overkopen", smijt ik die eigenlijk liever weg, maar dat is ook zo dwaas... dan geef ik die liever nog aan de school waar m'n kind zit of laat ik m'n dochter daar thuis mee knutselen. Maar hoe waardeer ik dan het "knutselmateriaal voor m'n dochter"?
Heb hier weinig ervaring mee en gezien het kleine bedrag waarover het bijberoep gaat (max 6000 euro omzet), hebben we geen boekhouder die waarschijnlijk zoiets perfect kan inschatten. M'n boekhoudkundige kennis reikt ook zo ver niet dat ik dergelijke waarderingsregles ken.