Hoge inkomsten bijberoep fiscaal onvoordelig?

belz
Topic Starter

Hoge inkomsten bijberoep fiscaal onvoordelig?

#1 , 22 dec 2015 11:46

Ik heb in bijberoep nu bijna 8000 euro winst.

Ik kan nog onkosten maken en bvb. een nieuwe laptop kopen, maar ik kan daar ook nog een jaar mee wachten en ik zou liever zoveel mogelijk van het geld prive willen hebben.

Ik begrijp dat de geheven belasting waarschijnlijk van mijn persoonlijke situatie afhangt, maar ik vraag me af hoeveel ik van die 8000 euro grofweg overhoud na de belastingen, is dat minder dan de helft? Ik vind niet goed terug hoe de belastingen hierop berekend worden...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 22 dec 2015 14:49

maak een simulatie op één of andere bankwebsite!

Wilfried1954
Contacteer: Website

#3 , 22 dec 2015 15:31

Tja... december de maand van de optimalisatie ;-)

Bekijk in welke schijf je zit. Neem je netto belastbaar inkomen van je loon als loontrekkende en tel daar je netto winst als zelfstandige bij. Dan bekijk je in welke marginale aanslagvoet je zit:
€ 0 tot €8 680 25%
€ 8 681 t/m € 12 360 30%
€ 12 361 t/m € 20 600 40%
€ 20 601 t/m € 37 750 45%
Meer dan 37750 euro 50%

Het is iets meer omwille van de APB. Je kan ook een gratis simulatie doen op de tax-on-web site.

Nog vlug wat kosten maken kan een goed idee zijn - afhankelijk wat je voor volgend jaar verwacht kan het beter zijn de kosten volgend jaar te doen. Een spontane bijdrage storten voor de sociale bijdrage is ook aftrekbaar maar rekening houden dat je volgend jaar dan minder moet betalen. Alles hangt dus van de verwachte planning af...

Pas op met een laptop - mogelijk is dat een investering. Ik weet niet van buiten wat het maximale bedrag is om die spullen als kosten aan te rekenen. Vroeger was dat 250 euro maar dat is een tijd geleden verhoogd. Maar als het een investering is dan kan je mogelijk weer profiteren van een degressieve afschrijving...

Reclame

k.b.

#4 , 22 dec 2015 16:24

Laat ons alvast hopen dat u van die 8000 euro een beetje op je spaarboekje gezet hebt ...
U kan perfect nog iets aankopen maar de zaken waaraan u denkt zitten vermoedelijk in afschrijving en dan kan je bvb door een aankoop van een laptop van 600 euro ergens een 100 euro belastingen minder betalen ( 3 jaar op een rij )

U zou natuurlijk ook eens kunnen langsgaan bij een boekhouder en eens bekijken of je geen gemaakte kosten als bvb uw verwarmings , telefoonkosten , elek rekening , internet , GSM , ... etc geheel of gedeeltelijk in mindering kan brengen ...

Maar ja ... ik hoorde vandaag op de radio dat er steeds meer bakkers zijn die noodgedwongen sluiten in de eindejaarsperiode ... dit omdat ze geen "extra" werkkrachten meer vinden die bereid zijn een flink stuk van hun bijkomende inkomsten aan de staat door te geven ...
U komt vandaag tot een gelijkaardige vaststelling ...

Succes ,

Fortuin

#5 , 22 dec 2015 19:02

Die laptop zou ik persoonlijk nu kopen. Afschrijvingen worden per jaar geteld. M.a.w., koop je vandaag een laptop, dan kan je 2015 nog afschrijven. Het maakt niet uit of je koopt op 1 januari of op 25 december. Binnen enkele weken kan je dan 2016 afschrijven. Beter dan de extra PB betalen.

belz
Topic Starter

#6 , 24 dec 2015 09:47

Heel erg hard bedankt voor al de antwoorden al. Ik word er een beetje weemoedig van als ik zie wat er overschiet na de belasting en de aftrek van de sociale zekerheidsbijdrage.

Ik ga:
- een aantal aankopen doen met oog op de toekomst om toch nog zelf iets te recupereren
- kijken voor een degressieve afschrijving (een laptop is over 3 jaar niet hetzelfde meer)
- zien of ik al een spontane bijdrage voor de sociale zekerheid mag doen
- toch wat kostenbriefjes proberen terugvinden, inkt enzo gekocht en ticketjes niet bijgehouden :-/

Heb echt bijna op het punt gestaan een creditnota met "prettige feesten" te sturen naar mijn klanten ...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”