Geval:
Een boekhoudkantoor deed vier jaar mijn boekhouding. Ikzelf ben leerkracht binnen het dko (deeltijds kunstonderwijs) en doe mijn activiteiten als kunstenaar in bijberoep. Binnen dat bijberoep deed ik ook prestaties naar vormomzetting toe. Ik ben beeldhouwer.
twee jaar terug kreeg ik een controle van de belastingdienst. Ik diende voor twee jaar belasting bij te passen; zijnde voor 14.000€. Reden; te hoge kosten ingebracht in verhouding met winst. Na een scheiding heb ik een tijd niet gepresteerd (qua winst dan) en bleven mijn kosten blijkbaar zomaar ingevoerd. Dat lijkt me vragen om problemen en dat moet een boekhouder toch weten? Ik had ook gevraagd om kosten in verhouding met winst in te brengen.
Kan ik dit boekhoudkantoor aansprakelijk stellen voor deze wanverhouding? Het enigste wat ik deed was mijn papieren verzamelen en indienen per kwartaal. Ik mag er toch van uitgaan dat mijn cijfers op een correcte manier ingebracht worden?
Dit bedrag moest ik betalen tegen volgende heffing. Binnen het jaar dus. Daar heb ik een zware persoonlijke lening moeten voor afsluiten.
Ik vind het behoorlijk 'scheef' dat ik een fout van de boekhouder mag uitbetalen.
Kan daar juridisch iets in rechtgezet worden? Als ik een sculptuur plaats en ik maak een fout in de berekening ben ik verantwoordelijk.