huur garage als particulier inbrengen in zaak

pixie35
Topic Starter

huur garage als particulier inbrengen in zaak

#1 , 22 nov 2015 16:24

Ik huur een autostaanplaats als particulier. De eigenaar van de garage wil niet verhuren aan een bedrijf. Als ik dit onderverhuur aan mijn bedrijf, door een jaarlijks een gewone onkostennota te maken, moet ik dan die inkomsten als particulier aangeven voor de fiscus?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 22 nov 2015 20:12

Volgens mij, als je het onderverhuurt aan het zelfde bedrag als de huurprijs - maak je als particulier geen winst hierop, dus is dit geen belastbaar inkomen. Voor je zaak is dat dan wel inbrengbare onkosten. Maar ik volg hier alleen maar mijn simpele logica...

LeenW

#3 , 22 nov 2015 20:27

Is het een garagebox? Dan kun je mogelijk nog als zelfstandige gezien worden.

Reclame

pixie35
Topic Starter

#4 , 22 nov 2015 20:46

Ja het is een garagebox, ik huur hem als particulier en wil hem inderdaad aan hetzelfde bedrag onderverhuren aan mijn zaak. Mijn zaak is geen vennootschap ik ben zelfstandig als natuurlijke persoon.

LeenW

#5 , 22 nov 2015 20:54

Dat valt onder de btw, dus gewoon aftrekken en optellen en beroepinkomst van maken.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#6 , 22 nov 2015 21:01

@LeenW: dus eigenlijk doet hij als particulier fiscaal gezien inderdaad een nuloperatie waarop hij dus niet belast zal worden maar wel kan inbrengen in de zaak?

Sirkii

#7 , 23 nov 2015 09:02

Simpele logica volstaat niet altijd : Bij een (doorgedreven) controle van je boekhouding kan de verhuurder gevraagd worden om aan te tonen dat de huur gedeclareerd was als een professionele verhuur ipv een (belastingvrije) particuliere verhuur. Op dat moment zal de verhuurder bij u komen aankloppen zwaaiend met z'n contract om de meerkosten op u te verhalen. Je kan de (particulier) gehuurde garage dus niet als onkost opnemen in je boekhouding.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”