bezwaar bij belastingsdienst

jurgellen
Topic Starter

bezwaar bij belastingsdienst

#1 , 22 sep 2015 14:43

Beste,

Ik heb reeds meer dan anderhalf jaar geleden bezwaar ingediend bij de belastingsdienst doch tot op heden heb ik hiervan nog geen resultaat het dossier is steeds in onderzoek. Ik vind dit ongehoord als een particulier moet betalen moet dit veel sneller of ze slagen alles aan. Kan dit zomaar? Kan ik hier nergens een klacht tegen indienen? Kan ik geen intresten bevragen? Ik heb me laten vertellen dat ik de volledige voorheffing kan terugeisen zo ze een bepaalde termijn overschrijden. Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2015 14:45

U kan de zaak aanhangig maken bij de fiscale rechtbank door een verzoekschrift in te dienen.

jurgellen
Topic Starter

#3 , 22 sep 2015 14:46

dus er is een termijn waaraan ze zich dienen te houden?

Reclame

polk

#4 , 22 sep 2015 16:00

Er is een termijn van 6 maanden (vanaf de datum die op het ontvangstbewijs staat dat u hebt ontvangen toen u u bezwaarschrift indiende) waarna u een vordering in rechte kan inleiden. De termijn in geval van een ambtshalve aanslag bedraagt 9 maanden.

Normaal gezien neemt de administratie voor het verstrijken van die 6 (of 9) maanden een beslissing, om onnodige rechtbankprocedures te vermijden. Er zijn echter geen gevolgen voor de administratie als ze niet binnen de 6 (of 9) maanden een beslissing neemt.

U kan niet de volledige voorheffing terugeisen. U kan enkel een vordering bij de rechtbank van eerste aanleg instellen over de grieven die u in uw bezwaarschrift hebt vermeldt.

jurgellen
Topic Starter

#5 , 22 sep 2015 16:33

dus maw ze kunnen het zolang laten aanslepen zoals ze willen en ze kunnen geen boete krijgen en ik moet gerechtskosten betalen? Daar komt het dus op neer? Is dit de eerlijkheid in onze staat? Dit is ongehoord en schandalig en als dat effectief zo is stap ik naar de kranten, radio, tv's om dit aan te kaarten want dit is pure discriminatie in de ergste soort dan, we zullen is later betale ndan voorzien, wedden dat we een boete aan ons been hebben? neen ik laat het hier niet bij als dat zo is dan dagvaard ik de hele staat dat ze in gebreke zijn gebleven

LeenW

#6 , 22 sep 2015 16:35

U kunt ook eens horen bij de ombudsdienst van FOD Financien, die hebben al vaker zo'n situaties kunnen oplossen.

Laat zeker weten hoe uw proces tegen de hele staat afloopt!

jurgellen
Topic Starter

#7 , 22 sep 2015 16:39

hahahahah ja das goed hoor, ik zal mijn licht eerst is opsteken bij de ombudsdienst hoor ;-) goeie tip tx

scorpioen

#8 , 22 sep 2015 16:47

Er is wel een gevolg voor de Belgische Staat.

Artikel 356, WIB 92
Wanneer tegen een beslissing van de directeur van de belastingen of van de door hem
gedelegeerde ambtenaar een vordering in rechte is ingesteld en de rechter de aanslag geheel of
ten dele nietig verklaart, om een andere reden dan verjaring, blijft de zaak gedurende een
termijn van zes maanden te rekenen vanaf de rechterlijke beslissing ingeschreven op de rol.
Gedurende die termijn van zes maanden die de termijnen om verzet of hoger beroep aan te
tekenen of om een voorziening in cassatie in te dienen schorst, kan de administratie een
subsidiaire aanslag door middel van conclusies aan het oordeel van de rechter onderwerpen op
naam van dezelfde belastingschuldige en op grond van alle of een deel van dezelfde
belastingelementen als de initiële aanslag.

Dit is van toepassing als de directeur een beslissing heeft genomen en de rechtbank daarna toch de aanslag vernietigd. Dan kan de administratie een subsidiaire aanslag voorleggen aan de rechter. Dit is niet mogelijk als geen beslissing genomen is door de directeur. Als belastingplichtige heeft men er dus belang bij om na de termijn van zes maanden (negen maanden bij ambtshalve aanslag) naar de rechtbank te stappen en geen beslissing van de directeur af te wachten.

scorpioen

#9 , 22 sep 2015 16:52

en ik moet gerechtskosten betalen?
Welke gerechtskosten?
Er is enkel een rolrecht te betalen als de waarde van de vordering hoger is dan 250.000 euro.
Doorgaans heeft de fiscus voor de rechtbank van eerste aanleg geen advocaat, dus ook geen rechtsplegingsvergoeding te betalen.
De zaak wordt aanhangig gemaakt met een verzoekschrift. Dus geen gerechtsdeurwaarder te betalen.

Fortuin

#10 , 22 sep 2015 19:31

Hoe groot is het bedrag waarover we spreken?

Ik veronderstel dat je betaald hebt in afwachting van oplossing van het dispuut? Je bent niet verplicht dit te doen (hoewel de ontvanger dat niet graag hoort, maar er is geen verplichting om het betwiste bedrag te betalen). Eigenlijk is het niet de bedoeling dat ze komen invorderen als ze weten dat er een bezwaarschrift op komst is. Betaal je in afwachting en haal je je gelijk, dan krijg je het geld terug + moratorium interesten à 8% p/j. Verlies je, dan moet je niets betalen. Betaal je niet in afwachting, dan zal je moratorium interesten à 8% p/j moeten betalen vanaf de datum die op het aanslagbiljet staat.

Na zes maanden kan je een verzoekschrift indienen bij de rechtbank, en het dispuut aan de rechter voorleggen (tijd tussen verzoekschrift en vonnis is ongeveer 2j, dus je bent wel nog even bezig). Als je een advocaat hebt zal je een rechtsplegingsvergoeding toegekend krijgen wanneer je wint.

Een alternatief voor kleinere disputen is de fiscale bemiddelingsdienst. Dit is een autonome dienst bij FInanciën (neutraal) die je kan helpen om een akkoord te bedingen. Ze hebben enkel een adviserende rol, maar de ambtenaren worden wel verwacht om haar hun input te luisteren. Persoonlijk ervaring met deze dienst is super - dat zijn echt redelijke mensen die de dingen normaal bekijken en echt kunnen helpen. Ze houden de fiscale ambtenaren ook een beetje in toom, als ze beginnen fantaseren. Je zal wel een beetje water bij de wijn moeten doen om een akkoord te bekomen. De dienst is gratis, gewoon een mailtje sturen en ze bekijken je dossier.

Enkele voorbeeld cases: http://financien.belgium.be/nl/over_de_ ... iculieren/.

Contact: http://financien.belgium.be/nl/over_de_ ... g/contact/.

Indien een voldoende hoog bedrag, bespreek het dan ook is met een fiscaal advocaat. Boekhouders zijn niet altijd in staat om een goed bezwaarschrift op te stellen.

Daarnaast blijven sommige complexe bezwaarschriften 10 jaar liggen. Veel werk voor de ambtenaar... Bij overschrijding van de redelijke termijn zal de rechter de aanslag vaak gewoon vernietigen ipv de zaak te behandelen. Maar daar zou ik nu precies niet op hopen.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 22 sep 2015 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Fortuin

#11 , 22 sep 2015 19:51

Er is wel een gevolg voor de Belgische Staat.

Artikel 356, WIB 92
Wanneer tegen een beslissing van de directeur van de belastingen of van de door hem
gedelegeerde ambtenaar een vordering in rechte is ingesteld en de rechter de aanslag geheel of
ten dele nietig verklaart, om een andere reden dan verjaring, blijft de zaak gedurende een
termijn van zes maanden te rekenen vanaf de rechterlijke beslissing ingeschreven op de rol.
Gedurende die termijn van zes maanden die de termijnen om verzet of hoger beroep aan te
tekenen of om een voorziening in cassatie in te dienen schorst, kan de administratie een
subsidiaire aanslag door middel van conclusies aan het oordeel van de rechter onderwerpen op
naam van dezelfde belastingschuldige en op grond van alle of een deel van dezelfde
belastingelementen als de initiële aanslag.

Dit is van toepassing als de directeur een beslissing heeft genomen en de rechtbank daarna toch de aanslag vernietigd. Dan kan de administratie een subsidiaire aanslag voorleggen aan de rechter. Dit is niet mogelijk als geen beslissing genomen is door de directeur. Als belastingplichtige heeft men er dus belang bij om na de termijn van zes maanden (negen maanden bij ambtshalve aanslag) naar de rechtbank te stappen en geen beslissing van de directeur af te wachten.
Dan moet de aanslag wel kunnen worden vernietigd op basis van bv. een procedurefout. Gewone overschrijding van deze termijn zal niet leiden tot vernietiging van de aanslag. Ook zal niet elke rechter automatisch de aanslag vernietigen - dan sta je daar mooi te schilderen.

jefke007

#12 , 22 sep 2015 21:44

Een voorbeeld van een nietige aanslag is ééntje waar men geen bericht van wijziging heeft opgemaakt ( komt wel eens voor dat men dat 'vergeet').
Tegen een dergelijke aanslag kan men na 6 (9) maanden een verzoekschrift bij de rechtbank indienen - indien er geen directorale beslissing werd genomen - dan wordt die volledige aanslag vernietigd met teruggave van ALLE voorheffing + 7% moratoriumintresten per jaar

( aanslag kan ook vernietigd worden bij bv een slechte motivatie )

scorpioen

#13 , 23 sep 2015 14:18

Art. 414 WIB
§ 2. Geschiedt de kennisgeving van de in artikel 375, § 1, bedoelde beslissing niet binnen zes maanden na de datum van ontvangst van het bezwaarschrift, dan is de in § 1 bedoelde nalatigheidsinterest niet verschuldigd voor het gedeelte van de aanslag dat hoger is dan het overeenkomstig artikel 410 vastgestelde bedrag, gedurende het tijdperk dat begint op de eerste van de maand die volgt op die waarin de termijn van zes maanden verstrijkt, en afloopt op het einde van de maand waarin een vordering overeenkomstig artikel 1385 undecies van het Gerechtelijk Wetboek wordt ingesteld en, bij ontstentenis van een dergelijke vordering, op het einde van de maand waarin de voormelde beslissing ter kennis is gebracht.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”