Import taxen terugvorderen bij het terugsturen naar verkoper?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Import taxen terugvorderen bij het terugsturen naar verkoper?

#1 , 14 aug 2015 11:05

Ik heb een elektronisch toestel gekocht in de US en heb hier toch wat import taxen op betaald toen het toekwam. Nu blijkt dit toestel stuk te zijn. De verkoper heeft geen vervangtoestel voor mij en wil mij de prijs van het toestel + verzendkosten + kosten voor het terugsturen terugbetalen.

Nu is mijn vraag: als ik dit toestel terugstuur, heb ik dan ook recht om de import taxen terug te vorderen bij de douane, aangezien de aankoop eigenlijk ongedaan gemaakt wordt? Indien dit mogelijk is, hoe pak ik dit aan? In dat geval denk ik dat ik op één of andere wijze ook moet bewijzen dat ik het toestel daadwerkelijk terugstuur? Alle info hieromtrent is welkom...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 aug 2015 19:37

amerikaanse wetgeving zal tellen...

giserke

#3 , 17 aug 2015 09:54

Importtaksen heeft niks te maken met Amerikaanse wetgeving.
Die taksen worden door het land van bestemming aangerekend.

Reclame

JPV

#4 , 17 aug 2015 11:03

maar de eventuele terugbetalingen bij garantie/non-conformiteit zijn wel amerikaans. Daar had ik het op.

Ik betwijfel sterk dat de Belgische douane importtaksen zal terugbetalen.

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 18 aug 2015 08:08

Heu... is het niet normaal dat de Belgische douane taxen terugbetaald die ze geind hebben, als je iets terugstuurt? Waarom zou de Amerikaanse overheid taxen terugstorten die ze zelf nooit geïnd hebben?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Topic Starter

#6 , 20 aug 2015 11:36

Even een update voor wie hier interesse in zou hebben: Ik heb de vraag voorgelegd aan de douanediensten bij BPost. Vandaag belde me een vriendelijke mijnheer om te zeggen dat ik weldegelijk import taxen kan terugkrijgen. Ik moet een formulier invullen + bewijzen leveren dat ik het oproduct terugstuur (gegevens verkoper + originele aankoopfactuur + foto's van het product in retourverpakking + trackingnummer van de terugzending). Daarna krijg ik dan de importtaxen teruggestort.

Lijkt me hier wel een "loophole" voor fraude... Stel dat de verkoper me een gerepareerd toestel terugstuurt en dit ook zo aangeeft op de packing slip, hoef ik geen import te betalen, aangezien het om een herstelling gaat. In dat geval zou ik dus zowel een werkend product hebben, als mijn importkosten teruggestort. (Er van uitgaande dat de verkoper dan ook aan de douanediensten verklaart dat hij me gewoon terugbetaalt en GEEN gerepareerd toestel terugstuurt).

Anyway, verkoper kan me geen vervanging sturen, dus ik ben al blij dat ik al mijn geld terug heb, ook de import taxen. (administratiekost van €10 voor de import taxen ga ik wel niet terugkrijgen, maar dat is peanuts in vergelijking met de taxen zelf).

JPV

#7 , 20 aug 2015 17:02

i stand corrected :)

Sianna

#8 , 20 aug 2015 20:09

"Stel dat de verkoper me een gerepareerd toestel terugstuurt en dit ook zo aangeeft op de packing slip, hoef ik geen import te betalen, aangezien het om een herstelling gaat."

Dan gaat het om een douanedocument EU2, waarop je inderdaad geen importbelasting betaald, aangezien dit al eens betaald is. Logisch.

"In dat geval zou ik dus zowel een werkend product hebben, als mijn importkosten teruggestort. (Er van uitgaande dat de verkoper dan ook aan de douanediensten verklaart dat hij me gewoon terugbetaalt en GEEN gerepareerd toestel terugstuurt)."

Maar als de douane dit nakijkt - en dat kunnen ze vrij gemakkelijk - dan hang je. En de boetes hierop zijn niet mals (beginnen aan 125 euro boete + percentage boete op registratierechten (kan tot 200%). Dat was zo'n vier jaar geleden, maar kan ik tussentijd wel veranderd zijn. Hoewel ik betwijfel dat die boetes naar beneden gegaan zijn ....

Gebruiker21
Topic Starter

#9 , 21 aug 2015 09:03

Sianna, 'k heb ook niet gezegd dat dit een goed idee zou zijn, hé ;-)... Anyway, 't blijft veel gedoe om uw import taxen terug te krijgen. Als het maar om €10 of €20 gaat, zou ik de moeite al niet doen (mijn werkuren kosten meer dan dat).

WP002

#10 , 21 aug 2015 10:10

Tom, over welke bedragen spreken we eigenlijk ongeveer?

Gebruiker21
Topic Starter

#11 , 21 aug 2015 10:31

Import taxen > €150

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”