Mogelijkheden voor opstarten kleine zaak?

syndic
Topic Starter

Mogelijkheden voor opstarten kleine zaak?

#1 , 28 jul 2015 11:57

Ik zou graag een kleine e-commerce business opstarten. Ik verwacht hier mee een omzet van de rond de 10.000EUR / jaar. Ik werk reeds full time in loondienst en wil dit zo houden. Na een paar dagen opzoek werk zit ik nog steeds met een aantal vraagjes:

Wat is de beste manier om dit te doen? Zelfstandig in bijberoep? Of zijn er nog andere mogelijkheden (aangezien de vrij lage omzet) ?

Hoe kan ik berekenen hoeveel belastingen ik zal moeten betalen op die omzet van 10K per jaar?

Aftrekposten zijn beperkt aangezien het grootste deel van de zaak "virtueel / digitaal" is (als informaticus kan ik vele dingen zelf doen).

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2015 14:43

Je krijgt vrijstelling van BTW, dus je mag GEEN btw rekenen aan je klanten en je mag ook geen BTW aftrekken.

Naast je belastingen moet je rekenen dat je op je belastbaar gedeelte van je zaak 22% rsz (sociale bijdrage) moet betalen, de belastingen zijn net het zelfde als je belastingen op je loon dus die komen er bij je belastbaar loon, reken voor het gemak 33%.

Normaal bij je rond de 50% van je bruto verdiensten kwijt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 28 jul 2015 14:58

Minieme correctie op Lowie, "je kunt kiezen voor vrijstelling van btw.."

Reclame

syndic
Topic Starter

#4 , 28 jul 2015 15:00

Bedankt voor de antwoorden.

Dus als ik 5000EUR / jaar winst maak ben ik 2500EUR kwijt aan de belastingen. Waar wordt die 22% of 33% dan nog afgetrokken?

Ivm vrijstelling BTW - wat is het voordeel voor mij? Ik begrijp dat ik dan geen kosten mag aftrekken, wat eerder een nadeel is.

LeenW

#5 , 28 jul 2015 15:12

Eenvoudigere boekhouding en lagere prijzen als je hoofdzakelijk aan particulieren verkoopt. Maar je moet inderdaad de afweging met het recht op aftrek maken.

Jackrussell

#6 , 28 jul 2015 15:22

Geen kosten aftrekken hoeft niet per definitie een nadeel te zijn. Ik zou daar goed over nadenken.

En ja, er komt veel bij kijken en je betaalt veel belasting voor alle geldverslindende hobby's van de overheid.

denlowie

#7 , 28 jul 2015 15:56

Minieme correctie op Lowie, "je kunt kiezen voor vrijstelling van btw.."
Inderdaad !

syndic
Topic Starter

#8 , 28 jul 2015 15:56

Ik kom tot de conclusie dat 50% van de winst afgeven + kosten voor boekhouding en sociale bijdragen het gewoon onmogelijk maakt.

Heel spijtig dat legaal een beetje geld bijverdienen zo moeilijk is.

denlowie

#9 , 28 jul 2015 16:03

Een zelfstandige in hoofd beroep heeft ook maar een 40% van zijn bruto winst over hoor, of wat dacht je?

Al eens nagedacht wat een werknemer maar overhoud van zijn kost prijs aan zijn werkgever, dit is zelfs nog veel minder, als een werknemer 2000€ netto heeft per maand kost dit aan zijn werkgever veel meer dan 5000€, rsz, verzekering, taks op personeel, werkkleding, klein verlet, eindejaarspremie, eco cheques, geneeskundige dienst, firma wagen, hospitalisatie verzekering enz...

Jackrussell

#10 , 28 jul 2015 16:07

Ik kom tot de conclusie dat 50% van de winst afgeven + kosten voor boekhouding en sociale bijdragen het gewoon onmogelijk maakt.

Heel spijtig dat legaal een beetje geld bijverdienen zo moeilijk is.
Je kunt beter zwart bij beunen inderdaad. Intussen staan de poorten voor gelukszoekers die per bootje aan komen varen weer wagenwijd open .

syndic
Topic Starter

#11 , 28 jul 2015 17:14

Lowie, ik heb je hierover een privé bericht gestuurd.

tira00

#12 , 28 jul 2015 18:27

"Vrijstelling van sociale bijdragen:
De zelfstandige in bijberoep waarvan het netto-inkomen voor het refertejaar onder de vrijstellingsdrempel, nl. 1.423,90 EUR lag, krijgt een volledige vrijstelling van zijn sociale bijdragen".

http://www.kapitalevragen.be/2014/hoe-k ... bijberoep/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan toch minder bijverdienen?

berenod

#13 , 28 jul 2015 19:57

Nogal wat misinformatie hier.
Ik zal proberen alles wat op een rij te zetten.

- Is je omzet lager dan 15,000 Euro/jaar, dan mag je kiezen om vrijgesteld te zijn van btw. Je moet dan geen btw doorstorten naar de fiscus, maar je kan ook geen btw recupereren van je aankopen/onkosten/investeringen. Je kan uiteraard je onkosten nog wel van je inkomsten aftrekken!
In het kort, indien je weinig investeringen plant te doen zal vrijstelling voordeliger zijn. Voor een bijberoep waar wel relatief zwaardere investeringen voor benodigd zijn kan het wel interessanter zijn btw plichtig te zijn. Zijn het overgrote deel van je klanten btw plichtig (dus ook zelfstandigen of bedrijven), dan kan het ook praktischer zijn van btw plichtig te zijn.

- Je betaalt 22% sociale bijdragen op je winst. Dus op je inkomsten verminderd met je onkosten.

- Op hetgeen dan overblijft (inkomen - onkosten - sociale bijdrage) betaal je nog eens inkomstenbelasting. Hoeveel dat is hangt af van de belastingschijf waar je invalt door je inkomen uit je hoofdberoep. Reken maar op tussen de 40 en 50% wanneer je full-time in hoofdberoep werkt.

Dus zonder onkosten in te brengen en enkel diensten te verkopen ga je inderdaad, afhangend van je hoofdinkomen, slechts ergens rond de 45% van je inkomen overhouden.

Maar natuurlijk, zelfs wanneer u alleen diensten levert, online of hoe dan ook, je hebt wel degelijk onkosten en die mag je aftrekken! Heel dikwijls zijn dit onkosten die je sowieso al hebt, dus je kan die dan aftrekken zonder eerst extra te moeten uitgeven.
Voorbeelden:
- Elektriciteit. Uw computer en bureaulamp werken niet op zonlicht (even zonnepanelen buiten beschouwing gelaten). Dus u moet een eerlijke verdeelsleutel maken, hoeveel van uw elektriciteitsrekening eigenlijk door uw bijberoep word gegenereerd. Afhankelijk van grootte van uw kantoorruimte t.o.v. rest van woning, en hoeveel uur/dag u er spendeert.
- Idem dito voor uw internet factuur.
- Idem dito voor verwarming.
- Uw papier voor de printer (indien u offertes/facturen maakt) en inkt ervoor.
- U hebt een nieuwe laptop nodig? Aankopen voor uw bijberoep en afschrijven over 3 jaar (wel eerlijk zijn, geen 2000 euro laptop wanneer je 1500 euro omzet/jaar drie jaar lang draait).

In jouw geval, wanneer je diensten levert en het grote deel van je inkomsten winst zijn, kan je gemakkelijker wegkomen met investeringen, zolang ze 100% gerelateerd zijn aan je bijberoep. In jouw geval dus IT materiaal, cursussen en dergelijke.
Zolang je redelijk blijft kan je dan natuurlijk een aantal zaken aankopen op je bijberoep, zaken die zonder bijberoep misschien ook had gekocht. Wanneer je het op die manier bekijkt is het rendement van je bijberoep een mooi stuk hoger, en misschien toch wel de moeite.

Er zijn natuurlijk veel bijberoepers die quasi heel hun winst omzetten in "investeringen", zodat ze op het einde van het jaar veel speelgoed hebben en zo goed als niets aan de fiscus moeten, die gaan zich natuurlijk wel aan een mooie controle kunnen verwachten!

Jackrussell

#14 , 28 jul 2015 20:35

Hmm.. interessant. Dus ik zou mijn onderneming als bijberoep doen en dan zorgen dat ik nauwelijks winst maak... ? Gaat die vlieger ook op als ik een buitenlands loondienstcontract heb?

denlowie

#15 , 28 jul 2015 20:48

@berenod wat ik wel zeker weet, dat is dat veel bij beroepers na een deftige controle stoppen met hun bijberoep, dit is omdat ze misschien te weinig afgetrokken hebben zeker ??

En die nog een tijdje moeten betalen aan BTW, belastingen en de sociale kas, die van de belastingen zijn nu ook niet meer achterlijk en weten ook waar de klepel hangt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”