Beste,
ik vindt nergens specifieke info voor ons geval terug: volgende situatie;
ik ben (mede)zaakvoerder van een familiale bvba;
gedurende enkele jaren (een 4 tal) heb ik naast de gebruikelijke beroepskosten (vnl autokosten) ook het thuisgebruik van een bureau ingebracht in de persoonsbelastingen.
dit betrof een ruimte zo'n 10% van de totale woning, was qua inbreng nooit spectaculair, maar met het principe van 'alle kleintjes ...'
nu een 2 jaar terug is dit na controle door de belastingsdienst (oa. een aan huis bezoek) in onderling akkoord stopgezet, en heb zelfs voor 2 aanslagjaren deze aftrek van kosten terugbetaald aan de belastingsdienst.
wij staan nu op het punt onze woning te verkopen, vermoedelijk (hopelijk) met een aanzienlijke meerwaarde (is net de reden waarom we zouden verkopen). ik hoor langs alle kanten echter dat we op deze meerwaarde een aanzienlijke belasting zullen moeten betalen, omdat ik mijn bureau als kost heb ingebracht, ook al was dat maar een jaar of 2.
kan iemand me eens de nodige wetteksten verwijzen of enige duiding geven hoe, in welke mate deze meerwaarde zal berekend worden?
is de termijn en percentage van de inbreng bepalend of niet ?
dank bij voorbaat.
mvg,
Dirk