Enkele vraagjes voor eerste keer BTW-aangifte

Djoelie
Topic Starter

Enkele vraagjes voor eerste keer BTW-aangifte

#1 , 26 jun 2015 12:02

Hoi,

Ik ga voor de eerste keer mijn BTW-aangifte moeten invoeren.
Ik heb daarnet het aangifteformulier eens bekeken en informatie opgezocht over het invullen van het formulier (http://www.taxexpert.be/bestand/Beteken ... e%20-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;), maar heb nog enkele vraagjes...

- In welk rooster geef ik mijn inkomen aan uit auteursrechten met inhouding van 15% roerende voorheffing? De mede-contractant is niet btw-plichtig, en afkomstig uit België. En het bedrag dat ik ingeef, moet dat incl. of exl. die 15% zijn?
- In welk rooster geef ik inkomsten aan die ik ben bekomen via (internationale) freelance-websites zoals Upwork?
- Klopt het dat ik 21% van mijn treinticket mag ingeven als "aftrekbare btw", en 75% van een "werkpercentage" op kosten als GSM, computer,.. (dus bvb ik koop een nieuwe laptop van 600 euro, 50% van de tijd gebruik ik die laptop voor m'n werk, dus mag ik 75% van 300 euro ingeven als aftrekbare btw?) En hoe zit het met de kosten van m'n telefoon, gas, elektriciteit en water? (ben thuiswerker). Welk percentage hoor ik daarop te nemen?
- Klopt het dat ik inkomsten van vrijwilligersvergoedingen nergens hoor in te geven? Ik heb hier (http://www.vlp.be/userfiles/file/nieuws ... ligers.pdf) gelezen dat je enkel meldingsplicht hebt als je over een vervangingsinkomen geniet.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2015 12:34

Hoi,

- Klopt het dat ik 21% van mijn treinticket mag ingeven als "aftrekbare btw", en 75% van een "werkpercentage" op kosten als GSM, computer,.. (dus bvb ik koop een nieuwe laptop van 600 euro, 50% van de tijd gebruik ik die laptop voor m'n werk, dus mag ik 75% van 300 euro ingeven als aftrekbare btw?) En hoe zit het met de kosten van m'n telefoon, gas, elektriciteit en water? (ben thuiswerker). Welk percentage hoor ik daarop te nemen?
- Klopt het dat ik inkomsten van vrijwilligersvergoedingen nergens hoor in te geven? Ik heb hier (http://www.vlp.be/userfiles/file/nieuws ... ligers.pdf) gelezen dat je enkel meldingsplicht hebt als je over een vervangingsinkomen geniet.

Is je vraag bedoelt voor de BTW administratie of is die bedoelt als u belastingen aangifte.

Volgens je vraagstelling is dit meer een belastingsaangifte dan een BTW aangifte.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 26 jun 2015 12:35

Oei, ik zou toch een boekhouder raadplegen, want hier staan wel enkele kolossale fouten in.

- Ten eerste, voor het treinticket is het niet 21% van het bedrag van de tickets te nemen, maar je moet de btw er uit halen.
- Auteursrechten zijn soms vrijgesteld, soms niet, bekijk dit met uw boekhouder.
- Internationaal bestaat niet bij de btw, dat is op te splitsen in intracommunautair en export/import
- 75% is aanvaardbaar als je de spullen hoofdzakelijk beroepsmatig gebruikt, 50% blijft dus 50%
- Gebruik je water voor je beroep? :roll:

Dus ja, ik zou echt een afspraak maken met een boekhouder om u de basis uit te leggen. Daarna kunt u nog zien wat u doet.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2015 12:45

Even een voorbeeld een trein tiket van 100€ is: 82.64€ voor het tiket en 17.36€ BTW in plaats van 21€ BTW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#5 , 26 jun 2015 13:04

Even een voorbeeld een trein tiket van 100€ is: 82.64€ voor het tiket en 17.36€ BTW in plaats van 21€ BTW
Correcte redenering, maar niet vergeten dat treintickets 6% btw zijn ;)

Rene

#6 , 26 jun 2015 13:17

En enkel treinticket ingeven als het voor het werk was.

LeenW

#7 , 26 jun 2015 13:37

Uiteraard, maar als we daar al mee moeten beginnen, kan TS er beter mee stoppen ;)

Djoelie
Topic Starter

#8 , 27 jun 2015 00:48

Ahhh zo!
100 euro is incl 21% btw uiteraard. Dus 21% btw van 82.64 is 17.36, en de twee zijn gelijk aan 100.
Jeej, goed, ik snap het! Bedankt Leen & Denlowie.
Dus het is maar 6% btw voor een treinticket? En de andere beroepskosten, hoeveel btw zit daarop? Allez bvb, Luminus gas & elektriciteit? vliegtuigticket? Aankoop van sim-kaart in het buitenland?

Ik ga wel naar een boekhouder moeten gaan maar wil het eigenlijk wel graag allemaal zelf kunnen.
Of toch zeker op termijn.

LeenW

#9 , 27 jun 2015 09:18

Ahhh zo!
100 euro is incl 21% btw uiteraard. Dus 21% btw van 82.64 is 17.36, en de twee zijn gelijk aan 100.
Dus het is maar 6% btw voor een treinticket? En de andere beroepskosten, hoeveel btw zit daarop? Allez bvb, Luminus gas & elektriciteit? vliegtuigticket? Aankoop van sim-kaart in het buitenland?

Ik ga wel naar een boekhouder moeten gaan maar wil het eigenlijk wel graag allemaal zelf kunnen.

Gelet op de grote fouten, desnoods 1 gesprek met de boekhouder om u op weg te helpen. Het geld dat u aan hem betaalt, verdient u terug door bij controle's geen ramp tegen te komen.

Gas en elektriciteit in een privéwoning, lijkt mij max. 50%, maar hangt van uw persoonlijke situatie af. Je kunt het bv. opsplitsen naar beroepslokalen en privévertrekken.
Buitenlandse btw kun je niet terugvragen via de aangifte (logisch ook), moet je via de 8ste richtlijn doen.
Voor de rest voor alles een factuur vragen, daar staat de btw op. NMBS is eigenlijk de uitzondering uit praktische overwegingen.
En ja, voor die tickets, voor elk ticket moet je verantwoording bijhouden om het beroepsmatige karakter van de reis aan te tonen.

Djoelie
Topic Starter

#10 , 30 jun 2015 10:40

Ahhh zo!

Gelet op de grote fouten, desnoods 1 gesprek met de boekhouder om u op weg te helpen. Het geld dat u aan hem betaalt, verdient u terug door bij controle's geen ramp tegen te komen.

Gas en elektriciteit in een privéwoning, lijkt mij max. 50%, maar hangt van uw persoonlijke situatie af. Je kunt het bv. opsplitsen naar beroepslokalen en privévertrekken.
Buitenlandse btw kun je niet terugvragen via de aangifte (logisch ook), moet je via de 8ste richtlijn doen.
Voor de rest voor alles een factuur vragen, daar staat de btw op. NMBS is eigenlijk de uitzondering uit praktische overwegingen.
En ja, voor die tickets, voor elk ticket moet je verantwoording bijhouden om het beroepsmatige karakter van de reis aan te tonen.
Wat is de 8ste richtlijn?
Voor m'n werk op de freelance websites staat er trouwens dit bij "tax information": "form W8BEN".

LeenW

#11 , 30 jun 2015 11:13

Procedure om btw uit een andere lidstaat terug te vragen.
En dat 2de komt uit de VS? Lijkt iets van de IRS te zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”