Lening op afbetaling

Bruno20
Topic Starter

Lening op afbetaling

#1 , 22 jun 2015 13:24

Hallo,

Ik weet absoluut niet in welk vak (en welke code) ik mijn "lening op afbetaling" in de aangifte in de personenbelasting (aanslagjaar 2014) moet invullen.
Het betreft dus geen hypothecaire lening! In de vorige aangiftes heb ik dat wel altijd kunnen invullen. Maar dit jaar vind ik het juiste vak blijkbaar niet terug op de aangifte 2015.

Hartelijk dank voor jullie hulp hierbij.

Met vriendelijke groeten

Bruno

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 22 jun 2015 13:27

enkel hypothecaire leningen en groene leningen komen in aanmerking voor een belastingvermindering.

andere leningen geven geen recht op aftrek en dienen bijgevolg dus niet aangegeven te worden in uw aangifte.

Bruno20
Topic Starter

#3 , 22 jun 2015 21:12

Hallo,
Dank voor de snelle reactie. Echter kreeg ik van de bank (BNP Paribas Fortis) een betalingsattest waarop vermeld staat:
Bedragen werkelijk betaald in 2014 waarvan eventueel rekening mag gehouden worden bij het invullen van de belastingaangifte binnen de grenzen van de fiscale wetgeving."

Wat nu? Dank je voor de feedback.

Reclame

basejumper

#4 , 22 jun 2015 22:21

Meeboo,

Klopt niet. intresten van leningen aangegaan om onroerende goederen te verwerven, behouden, renoveren of verbouwen zijn eveneens aftrekbaar ten belope van het kadastraal inkomen. Ik heb belastingaangifte niet bij de hand. Vroeger was dat code 146. Gevolg is dat een deel van de onroerende voorheffing gerecupereerd wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Meeboo

#5 , 23 jun 2015 07:43

Basejumper,

De leningen die u aanhaalt zijn allemaal hypothecaire leningen, of eventueel groene leningen, en zijn dan ook fiscaal aftrekbaar. De code 146 die u aanhaalt dient u in te vullen als het gaat om een lening van voor 2005 als ik juist ben. u dient dan inderdaad ook uw KI mee te delen.

TS spreekt hier over een "lening op afbetaling" en geen hypothecair of groen krediet.
Hiervan is in principe niets fiscaal aftrekbaar.

Misschien moet TS eens juist vertellen waarvoor hij die lening is aangegaan. Misschien dat we dan al meer weten.

basejumper

#6 , 23 jun 2015 19:11

Meeboo

klopt niet. intresten in te vullen in 1146 of 2146. het gaat hier om " van andere dan de in a bedoelde schulden voor het verwerven of behouden van onroerende goederen die niet vrijgestelde onroerende
inkomsten hebben opgebracht:" (rubriek in je aangifteformulier - en waarbij de onder a vermelde schulden dan de hypothecaire zijn)

Leningen op afbetaling die specifiek zijn aangegaan voor renovatie, verbouwing enz leveren intrestbetaling op die voldoen aan die voorwaarden. Daarvoor hoeft het echt geen hypothecaire lening te zijn.
uw info is dus fout. In de banksector wordt dit zelfs specifiek geadviseerd aan bvb oudere klanten met meerdere eigendommen. Hoewel de lager rente actueel niet meer die aftrek genereert die het 10 jaar geleden had.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”