samenwonen en twee eigendommen behouden zonder verhuur

Pat17
Topic Starter

samenwonen en twee eigendommen behouden zonder verhuur

#1 , 22 jun 2015 23:16

Mijn vriendin en ik wonen beide op een verschillend adres en hebben elk onze eigen woning. Op papier wonen we niet samen, we zijn enkel
"Partners in mekaars hart".
We denken eraan om wettelijk samen te gaan wonen op een van beide adressen. Geen van ons heeft de bedoeling om de eigen eigendom te verkopen of te verhuren omdat we beide woningen voor onszelf in gebruik wensen te houden oa om een week/week regeling van de kinderen van mijn vriendin en om reden van verplaatsingen naar het werk.
Een eigendom verkopen of verhuren is dus voorlopig zeker niet een optie.
We vragen ons af of dit kan en of de woning waar het officiële adres dan niet staat als leegstaande woning aanzien wordt ? Of hoe word dit bekeken ? Heeft dit nadelen ?
Praktische tips zijn welkom !

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jun 2015 23:48

Dat kan perfect.
Eén van de woningen, degene waar niemand is gedomicilieerd; moet door de eigenaar ervan aangegeven worden in de belastingaangifte en zal bij het totale inkomen worden geteld (KI x 1,4 + indexatie).
In sommige gemeenten zal er, indien de woning niet wordt verhuurd, ook nog een tweede verblijftaks worden geheven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”