Beroepskosten: electriciteitskost bepalen bij zonnepanelen

JD84
Topic Starter

Beroepskosten: electriciteitskost bepalen bij zonnepanelen

#1 , 22 jun 2015 14:12

Ik bewijs mijn werkelijke beroepskosten en heb zonnepanelen geplaatst waardoor mijn electriciteitsfactuur 0 bedraagt.
Hoe kan ik toch een electriciteitskost berekenen van mijn beroepslokaal (bureauruimte)?
Enkele ideetjes:
* electriciteitsfactuur = aankoopprijs zonnepanelen over 20 jaar afgeschreven
* electriciteitsfactuur = forfaitair ramen op basis van gemiddeld verbruik vlaams gezin
* electriciteitsfactuur = gemiddelde kost nemen van de laatste 5 jaar toen er nog geen zonnepanelen waren
*...

Iemand een verdedigbaar voorstel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2015 14:37

Geen kost, geen aftrek. Is volgens mij het enige verdedigbare voorstel.

Fortuin

#3 , 22 jun 2015 14:42

Is het niet mogelijk het beroepsmatige deel van de zonnepanelen af te schrijven? Bv. (15% beroepsgebruik * kostprijs panelen) / normale termijn voor afschrijving van zonnepanelen (20j? Gaan panelen 20j mee?).

Ben wel niet zeker dat dit kan. Maar op zich lijkt mij logischer dan een forfaitair deel aftrekken als kost.

Reclame

JPV

#4 , 22 jun 2015 14:44

Ik heb ooit gehoord, maar niet verder onderzocht, dat bij een woning met zonnepalen ook de baten (= GSC's) dan als inkomen tellen. Zie hier: http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... /7/related" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat je zonnepanelen, die je meer dan waarschijnlijk geld zouden opbrengen, nog zou ingeven als kost, begrijp ik sowieso niet.

Vandebos

#5 , 22 jun 2015 14:57

Ongeacht de wijze waarop de stroom verworven wordt, TS gebruikt een deel ervan voor beroepsdoeleinden, beroepsdoeleinden die niet hebben bijgedragen tot de verwerving van deze stroom. De gebruikte stroom is bovendien niet gratis, ze vertegenwoordigt een waarde die aan TS zou worden uitbetaald mocht deze ze leveren aan het stroomnet of die hij zou dienen te betalen moest hij een equivalent stroomgebruik genruiken van een nutsmaatschappij.

Het niet omdat ik ieder jaar aardappelen en groenten in mijn tuin plant dat deze gratis zijn, er kruipt tijd, werk, grondstoffen en materiaal in om ze te telen. Het product dat ik er uit haal heeft in analogie met vergelijbare producten op de detail- of groothandelsmarkt een waarde.

Het alsnog inbrengen van kosten die wettellijk zijn toegelaten lijkt me dan ook normaal.

Persoonlijk zou ik kijken via de diverse websites die stroomleveranciers vergelijken naar wat zij aanbieden voor een gezin in uw situatie. (Aantal leden, verwarrming op stroom, warmwater boiler etc etc), de goedkoopste leverancier selecteren en 10% van deze kost op jaarbasis inbrengen. Men kan dan op zijn minst niet claimen dat de gemaakte prijsvergelijking onredelijk is.

JPV

#6 , 22 jun 2015 15:44

het probleem is dat de zonnepanelen meestal netto, inclusief alle kosten die je hiervoor zou kunnen inrekenen (tijd, werk, grondstodffen,materiaal, ...) geen geld kost, maar geld opbrengt. Wil je de kosten ervan inbrengen, moet je de opbrengsten er ook van inbrengen, lijkt me.

LeenW

#7 , 22 jun 2015 15:48

het probleem is dat de zonnepanelen meestal netto, inclusief alle kosten die je hiervoor zou kunnen inrekenen (tijd, werk, grondstodffen,materiaal, ...) geen geld kost, maar geld opbrengt. Wil je de kosten ervan inbrengen, moet je de opbrengsten er ook van inbrengen, lijkt me.
Wat ons bij de problematiek van zelfstandigheid brengt. In principe verrichten duizenden particulieren een belastbare dienst (levering van elektriciteit) waarvoor ze een btw-nummer nodig hebben. De fiscus houdt het voorlopig bij een struisvogelpolitiek, maar ik vrees dat er toch ooit iets van gaat komen.

JPV

#8 , 22 jun 2015 15:50

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW

#9 , 22 jun 2015 16:07

Juist ja, maar in de praktijk?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”