Een ruling aanvragen voor dergelijke uitgaven is al te gek.
Uiteindelijk zal de aankoopprijs/verbouwingen in dit geval voor 15 % worden afgeschreven op 33 jaar...
Aankoop 180.000 + 80.000 verbouwingen = 260.000 € uitgaven. hiervan moet je de grondwaarde aftrekken (grond kan je niet afschrijven want die verslijt niet). Stel dat ik die heel braaf op 60.000 € schat (wellicht stuk meer : google even met "waarde bouwgrond" en je krijgt tal van sites waar je per gemeente waarde per vierkante meter krijgt)
200.000 € x 15 % = 30.000 € /33 jaar = 909 € per jaar : dan nog te verdelen over de beroepskosten van 2 belastingplichtigen. en dan nog te beperken tot 80 % volgens uw voorstel is 727 € per jaar...
Tel daar dan nog 15 % van de bankintresten, premie brandverzekering, verwarmings- en energiekosten, waterkosten, huisvuilbelasting enz bij.
Neem dan ook nog beroepsmatige afschrijving PC/internetverbinding, bureelkosten enz.
Als leraar zal u beiden al vlug een forfaitaire aftrek van 2000 € tot 2500 € per persoon genieten. Moet dus blijken of uw werkelijke beroepskosten 4.000 tot 5.000 € per jaar overstijgen op gezinsniveau. want enkel dan is de aangifte van werkelijke beroepskosten lonend.
Probeer de template even weet dat er ook tal van fiscale programma's bestaan die dit kunnen uitklaren.
Ik heb zelf jaren honderden belastingbrieven ingevuld als bankier en heb zelf heel lang beroepskosten bewezen. Mijn ervaring is dat het zelden zinvol is. Wel als je bvb nieuwe wagen beroepsmatig gebruikt en die mede afschrijft, bovenop kosten werkplaats thuis. wagen + thuisbureel samen komt meestal hoger dan forfait (en dan nog afhankelijk van bewijsbare en aanvaardbare beroepskilometers buiten woon-werkverkeer.
zie ook
http://www.standaard.be/berekenen/beroepskosten" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.