Hmmm, iets met bos en bomen haha!
Ik vond ook net deze pagina:
http://financieel.infonu.nl/belasting/7 ... elgie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp dus dat we inderdaad op sponsorgelden 21% BTW zullen moeten betalen.
We moeten dan die sponsors een factuur bezorgen, maar dat kunnen we niet vanuit onze huidige structuur?
Hoe werkt de regelgeving met een reçu dan en hoe wordt die 21% BTW dan geïnd?
(mij lijkt het handiger dat we dit gewoon NIET doen... :p maar zo lopen we wel héél wat mis vrees ik)
Qua stortingen van gewone particuliere personen, zou je dit dus onder lidgelden kunnen plaatsen. Lidgeld is vrijgesteld van BTW.
We zijn ook een éénmalige rondrit van plan. Dit zou dan een occasionele nevenactiviteit met het oog op extra inkomsten zijn. Ook dit is vrijgesteld van BTW.
Deze laatste twee gelden, zijn vrijgesteld van BTW en tellen dus ook niet mee voor de 5850 euro excl. BTW-grens.
Wanneer wij aankopen doen voor onze vereniging (bandenmachine, compressor, olie, ...), kopen wij ook gewoon de materialen en betalen daarop 21% BTW.
Wat wij dan met die materialen doen, doet er niet toe want die zijn van de vereniging.
Concreet, zouden we dus beter géén sponsoring doen. In die zin, geen reclame maken voor stortingen die door bedrijven gemaakt worden en hier ook géén reçu voor geven.
De vraag is dan enkel als een dankwoord voor de steun op de facebook-pagina telt als reclame maken...?
Klopt mijn verhaal? Begin ik het te snappen, of niet?