Auto kopen

Blackaround
Topic Starter

Auto kopen

#1 , 03 jun 2015 23:42

Hallo allemaal.

Sinds maandag, ben ik zelfstandige in bijberoep geworden.
Vandaag had ik een afspraak bij mijn boekhouder, en hadden we het over kosten.
Een probleem bij mij, verder als een laptop, abbo kosten (gsm, internet), gsm, kom ik dus niet.
MAAR, in het lijstje kwam ook een auto aan te pas.
Toen ging er een belletje rinkelen want ik was van plan om een nieuwe wagen aan te schaffen.

Mijn boekhouder zei, je kan die dan inbrengen in je zaak, wel maar 30% wegens afstanden etc.
Kortom, ik kan voor 30% een wagen inbrengen.

Allemaal goed en wel, maar mijn kapitaal is op dit moment 0 euro. Ben pas gestart.
Ik gok op een jaaromzet van tussen de 5000 - 15000 euro, een beetje afhankelijk van de bookings. Het ziet er alvast goed uit, maar je weet nooit.
Hoe kan ik de btw van een wagen dat 45.000 euro kost, aftrekken als ik nog geen btw heb? Niet toch? Of ben ik hier nu zo verkeerd?

Is het in mijn geval voordeliger om deze wagen sowieso een deel op de zaak te kopen?
Mooi meegenomen zou zijn als ik bv mijn verzekering kan inbrengen, dus gaat enorm zijn omdat ik nog maar 21 jaar ben, en het toch een redelijke auto is qua (kw) PK's.

Kan ik bv. 50% van de btw, terugtrekken, en bv niets inbrengen van de wagen omdat ik nog geen omzet heb? Of gaat dat niet?
Ik denk eraan om zelf 25.000 euro zelf te betalen met eigen geld (spaargeld), en 20.000 euro te lenen omdat ik nog een groot deel van mijn spaarcenten niet wil spenderen aan een auto.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2015 00:33

Goed begin een firma beginnen met €0 als kapitaal en een wagen van €45.000 kopen.
U bent dus al ambtshalve in faling voor u begint.

En vermoedelijk nog op eigen naam zonder vennootschapsvorm.
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hebt u op zijn minst een cursus bedrijfsbeheer gevolgd?

LeenW

#3 , 04 jun 2015 00:47

Historische btw is niet aftrekbaar, heel belangrijk voor u er aan begint!

Reclame

Meeboo

#4 , 04 jun 2015 08:41

Als boekhouder zou ik het u toch ook afraden om een wagen te kopen die 12 keer uw jaaromzet bedraagt.

polk

#5 , 04 jun 2015 10:01

Artikel 53, WIB 92
Als beroepskosten worden niet aangemerkt:
10° alle kosten in zover deze op onredelijke wijze de beroepsbehoeften overtreffen;

Dit wordt slechts zelden toegepast door de administratie, maar ik zou het in elk geval in uw achterhoofd houden.

Een ander, meer gebruikt artikel is:

Artikel 49, WIB 92
Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed.

Als u nog geen omzet heeft, op welke manier gebruikt u de wagen dan voor uw beroepswerkzaamheid? Hier kan u ook al eens over nadenken.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2015 10:29

Als ik het goed begrijp zou je een wagen willen waar de staat u 50% van de BTW terug geeft!

Als starter goe bezig !
Als starter hoef je u geen zorgen te maken over kosten, die komen er als je een omzet heeft wel vanzelf en meer dan je zou willen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo

#7 , 04 jun 2015 10:35

Als DJ heb je buiten laptop gsm etc toch nog een deel andere kosten die je kan inbrengen.

de aankoop van muziek bijvoorbeeld. (hopelijk koop je alles legaal)
aankoop materiaal (hoofdtelefoon, draaitafels, ...)

LeenW

#8 , 04 jun 2015 10:57

Als DJ heb je buiten laptop gsm etc toch nog een deel andere kosten die je kan inbrengen.

Ha ja, dat was die dj die al een tijdje in het zwart bezig was. Is al die zwarte omzet intussen geregulariseerd? Ik zou zeker geen grote investeringen doen als er nog allerlei boetes boven uw hoofd hangen.

BrechtS

#9 , 04 jun 2015 11:42

Geld lenen om een wagen te kopen omdat ge u spaarcenten niet wilt uitgeven aan een wagen? Dus ge betaald liever teveel voor u wagen? Tenzij de interest op de lening lager is dan de inflatie, maar voor zover ik weet is da nog niet get geval. Dus kortom: het is zoveel goedkoper om het met u spaarcenten te kopen dan met een lening. Want geld lenen kost ook geld. En dan zit er een bank achter u centen indien geniet intijds betaald.

Sirkii

#10 , 04 jun 2015 13:31

Auto op de zaak (in bijberoep) : zeker de belasting als voordeel in natura niet vergeten. Voor een bak met wielen met veel PK s zal dat tegenvallen.

Zelfs als je alles zou kunnen inbrengen "recupereer" je maar een derde (je bedrijfsbelasting)

JPV
Juridisch actief: Ja

#11 , 04 jun 2015 13:43

Ha ja, dat was die dj die al een tijdje in het zwart bezig was. Is al die zwarte omzet intussen geregulariseerd? Ik zou zeker geen grote investeringen doen als er nog allerlei boetes boven uw hoofd hangen.
fiscus zal zich ook vragen stellen waar die 20000 euro spaargeld vandaankomt als ze een verdacht dossier zien. En nee, een wekelijks zakgeld van enkele honderden euro's zal niet aanvaard worden.

Tip: 45k uitgeven aan een auto als 21-jarige, wetende dat de verzekering al veel geld zal kosten, zal je duur te komen staan. Zeker als je nog zou aangeven dat je die auto enkel als privé-vervoer zal gebruiken aan de verzekering, terwijl je in realiteit rond 7 uur 's ochtends na een DJ-sessie in je auto stapt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”