Hallo allemaal.
Sinds maandag, ben ik zelfstandige in bijberoep geworden.
Vandaag had ik een afspraak bij mijn boekhouder, en hadden we het over kosten.
Een probleem bij mij, verder als een laptop, abbo kosten (gsm, internet), gsm, kom ik dus niet.
MAAR, in het lijstje kwam ook een auto aan te pas.
Toen ging er een belletje rinkelen want ik was van plan om een nieuwe wagen aan te schaffen.
Mijn boekhouder zei, je kan die dan inbrengen in je zaak, wel maar 30% wegens afstanden etc.
Kortom, ik kan voor 30% een wagen inbrengen.
Allemaal goed en wel, maar mijn kapitaal is op dit moment 0 euro. Ben pas gestart.
Ik gok op een jaaromzet van tussen de 5000 - 15000 euro, een beetje afhankelijk van de bookings. Het ziet er alvast goed uit, maar je weet nooit.
Hoe kan ik de btw van een wagen dat 45.000 euro kost, aftrekken als ik nog geen btw heb? Niet toch? Of ben ik hier nu zo verkeerd?
Is het in mijn geval voordeliger om deze wagen sowieso een deel op de zaak te kopen?
Mooi meegenomen zou zijn als ik bv mijn verzekering kan inbrengen, dus gaat enorm zijn omdat ik nog maar 21 jaar ben, en het toch een redelijke auto is qua (kw) PK's.
Kan ik bv. 50% van de btw, terugtrekken, en bv niets inbrengen van de wagen omdat ik nog geen omzet heb? Of gaat dat niet?
Ik denk eraan om zelf 25.000 euro zelf te betalen met eigen geld (spaargeld), en 20.000 euro te lenen omdat ik nog een groot deel van mijn spaarcenten niet wil spenderen aan een auto.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gr.