Schuldsaldo dd VOOR lening : hoe invullen?

hansvond
Topic Starter

Schuldsaldo dd VOOR lening : hoe invullen?

#1 , 03 jun 2015 18:42

Wij hebben indertijd een hypotheek afgesloten dd 09/08/2004 met daarbijhorende schuldsaldo. We hebben onze lening nadien 'herzien', maar eigenlijk is die effectief 'heropgestart' (van variabel>vast - zelfde kapitaal) op 20/09/2006 (voor periode 20j). De ssaldo is gewoon blijven doorlopen. We zitten dus met een schuldsaldo van vóór 2005, en een lening die gestart is na 2006. Dat is dus net punt waar je ofwel bedragen moet invullen in rubriek IX, B voor de lening en IX, B.2 of B.5 voor de schuldsaldo (resp na 2006, voor 2006)

Maar elk jaar opnieuw zit ik dan met shit dat ze de aangifte niet vertrouwen omdat schuldsaldo begint in 2004 maar lening nadien pas in 2006. Dus ik zou de bedragen voor de schuldsaldo evengoed in vak IX.B.2 kunnen invullen (maakt qua bedrag niks uit) maar eigenlijk is dat niet correct want ssaldo begon VOOR 2006.

Iemand idee hoe juist in te vullen? Vul ik dan beste gewoon in B.2 in, omdat die ssaldo uiteindelijk wel de lening van 2006 dekt, of vul ik ssaldo toch in via vak B.5 maar dan lijkt het alsof die niks te maken heeft met lening van 2006.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 03 jun 2015 19:38

een herfinanciering - ook al is er een wijziging van termijn of variabiliteit - volgt de fiscaliteit van de originele lening. U dient de lening dus te behandelen als een lening die startte op 9/8/2004. Niet als een lening die na 1/1/2005 startte want dan maakt u oneigenlijk gebruik van de Woonbonus van Stevaert. U kan met een herfinanciering nooit uw fiscaal voordeel wijzigen, wat u dus wel doet. het is maar een nieuwe lening indien er ook een nieuw onroerend doel was (vb nieuwe aankoop, verbouwing). Hier gaat het - als ik het goed voor heb - enkel om de terugbetaling van een bestaand woonkrediet en herfinanciering ervan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

hansvond
Topic Starter

#3 , 03 jun 2015 19:57

Probleem is dat ik dan 'datum van de lening' moet invullen in vak 3140, maar die ligt na 2006.

edit: bon, eens vergeleken met aangifte van 2012 en daarvoor, en toen was het inderdaad ook ingevuld (door bankier) volgens fiscaal regime van lening dd 2004. als ik alles aanpas, dan scheelt het in (mijn) berekening 700 euro minder, maar liever correct dan anders. Heb overigens gemerkt dat dit de voorbije 2j fout is ingevuld en door de belastingdienst zelf is aangepast naar fiscaal regime voor 'niet eigen woning'. Vermoed dus dat ik 2 jaar te weinig heb teruggekregen dan waar we recht op hadden door foutief invullen :/

Reclame

hansvond
Topic Starter

#4 , 03 jun 2015 20:28

Veronderstel dat ik de aangifte dus nu best opnieuw opmaak zoals het hoort (voorbije 2j door iemand anders laten doen en zie...). Dus lening inbrengen volgens fiscaal regime 2004. Hoop alleen dat ze dan bij controle niet volledig tilt slaan, of maakt men niet bepaald (automatisch) vergelijking met voorgaande jaren?

wanton

#5 , 03 jun 2015 20:31

U moet idd de oorspronkelijke datum van 2004 opgeven. Zoals gezegd , een herziening of herfinanciering behoudt de voorwaarden van de eerste lening. U kan dus niet gebruik maken van code 3370 maar van 3355. DE SSverzekering noteert u bij 3351.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hansvond
Topic Starter

#6 , 03 jun 2015 20:38

Goed. Dus ik dien alles te noteren in vakken 3138, 3140, 3141, 3142, 3144, 3148 en 3149 (en daarnaast voor mijn echtgenote, telkens voor 50%)? Dan lijkt me dat duidelijk. Ga/kan ik in de problemen komen door feit dat dit laatste 2j foutief is ingebracht? Ze hebben telkens de aangifte dan 'herzien' maar die herziening is ook fout gebeurd want is blijkbaar dan aangepast naar 'niet eigen woning' wat ook niet klopt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”