schuldsaldoverzekering inbrengen of niet?

sisi8918
Topic Starter

schuldsaldoverzekering inbrengen of niet?

#1 , 02 jun 2015 19:19

mijn dochter had verleden jaar een schuldsaldoverzekering genomen omdat ze een hypothecaire lening aangegaan had samen met haar vriend. Ondertussen zijn zij en haar vriend uit elkaar en staat de lening nog enkel op zijn naam. De schuldsaldo had ze ineens betaald. Mag ze dat nu inbrengen in haar belastingen of niet? Of waar kunnen we dat te weten komen zodat we geen flaters begaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 02 jun 2015 21:17

Die schuldsaldo is vorig jaar aangegaan dus zij mag die zeker inbrengen. ze ontving daar normaal ook en fiscaal attest voor.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sisi8918
Topic Starter

#3 , 02 jun 2015 21:42

ze heeft er inderdaad een fiscaal attest voor gekregen, maar omdat ze de lening niet kan inbrengen twijfelden we of ze de schuldsaldo dan wel mag inbrengen

Reclame

wanton

#4 , 03 jun 2015 11:08

Ik ben niet zo zeker! Hangt er toch vanaf in welke vorm deze SSV is opgemaakt. Het kan al zeker niet als bouwsparen of woonbonus, want er is geen woning of lening bij betrokken. Misschien kan code 1353. Wat gaat er met die premie gebeuren? Wordt er ooit een uitkering betaald , wat niet de normale procedure is bij een SSV? Of heb je betaald voor 'niets'? Misschien dat de maatschappij dan een terugbetaling van de premie overweegt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sisi8918
Topic Starter

#5 , 03 jun 2015 12:53

blijkbaar staat in het contract dat er geen terugbetaling kan zijn, dus is ze dat geld zeker al kwijt. Ik vind dat eigenlijk al niet kunnen, als de lening wegvalt is het volgens mij toch normaal dat de ssv terugbetaald wordt, aangezien er niets meer verzekerd is, maar ze hebben het zo getekend bij de bank, zal ook niets meer aan te doen zijn dus.

basejumper

#6 , 03 jun 2015 14:01

Dat zal afhangen van de timing;
wanneer werd de lening aangegaan? Waar woonde de dochter op 31 december? is er een effectieve tenlasteneming goedgekeurd door de bank of is er enkel een afspraak tussen de ex echtgenoten in de echtscheidingsovereenkomst?

Wat de schuldsaldoverzekering betreft : Ofwel heeft je dochter gekozen voor jaarpremies en dan zal er inderdaad actueel geen terugbetaling gebeuren. je kan dat vergelijken met een brandverzekering. je betaalt een jaarpremie en een jaar later is die premie opgebruikt. Indien er brand was geweest had die verzekering ook uitbetaald. in dit gevel : indien uw dochter was overleden had die schuldsaldoverzekering ook uitbetaald. hetzij aan de kredietgever, hetzij aan de erfgenamen na de tenlasteneming. indien ze een enige premie (koopsompremie) heeft betaald voor ganse leentermijn, kan ze wel degelijk het niet verbruikte premiebedrag terugvorderen. In dat geval mag je zeker geen fiscale aftrek toepassen want dan zal de terugbetaling ook getaxeerd worden en meet belastingbetaling genereren dan je recupereerde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sisi8918
Topic Starter

#7 , 03 jun 2015 15:24

de lening werd aangegaan januari 2014, ze woonde nog thuis en bij de bank is alles in orde, haar vriend nam de lening over.
De schuldsaldoverzekering werd voor de ganse termijn betaald, maar in het contract staat dat het niet terugbetaalbaar is, dus ik denk niet dat ze iets zal kunnen terugvorderen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”