BTW Listing niet ingediend - op tenen getrapt

BrickHunters
Topic Starter

BTW Listing niet ingediend - op tenen getrapt

#1 , 29 mei 2015 20:23

Besten,

Ik heb sedert december 2014 een eigen onderneming in bijberoep opgestart (ik had dit beter op 1 januari 2015 gedaan...) onder de vrijstellingsregeling voor BTW.

Nu krijg ik hier vandaag een brief in mijn bus dat ik geen klantenlisting heb ingediend (ik ben er altijd vanuit gegaan dat een listing opgevraagd zou worden via post of dergelijke)

Daaraan is verbonden dat ik een boete voor 50 tot 5000 euro zal ontvangen door de laattijdige indiening. Deze moest voor 31 maart ingediend zijn.

Wat voor boete riskeer ik eigenlijk en kan ik dit op één of andere manier vermijden? Ik was echt niet op de hoogte van deze listing en uberhaupt hoe ik deze moest doen tot nu...

Vriendelijk bedankt,
Jef

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2015 20:47

Ook als je de vrijstellingsregel heeft dan moet je toch altijd de klanten listing elk jaar doen.

Ik vraag me af of je wel je bedrijfsbeheer heeft, want een BTW listing is een normale zaak.

Wat de boete betreft weet ik niet juist wat ze je gaan aanrekenen, maar een boete van +-/100€ zal het op zijn minst zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 31 mei 2015 19:48

Boete hangt af van aantal afnemers en hoeveel vertraging. Zoals Lowie zegt, dit hoor je te weten!

Reclame

BrickHunters
Topic Starter

#4 , 01 jun 2015 08:47

Ik heb bedrijfsbeheer en dit wist ik zeker wel.

Maar ik ben er steeds van uit gegaan dat er een brief met instructies/invulformulier zou komen zoals ik dat gewoon ben van de overheid.

Als de boete straks plots 500€ is, kan ik beter mijn spullen pakken en het handeltje sluiten want dan heb ik het wel gehad. Ik vind het een onredelijke manier van handelen, zeker voor iemand in zijn eerst jaar als zelfstandige. Dom van mij, dat geef ik toe om daar niet zelf achter te zoeken, maar ook tegelijkertijd zeer brutaal van de belastingen.

denlowie

#5 , 01 jun 2015 09:20

Als de boete straks plots 500€ is, kan ik beter mijn spullen pakken en het handeltje sluiten want dan heb ik het wel gehad. Ik vind het een onredelijke manier van handelen, zeker voor iemand in zijn eerst jaar als zelfstandige. Dom van mij, dat geef ik toe om daar niet zelf achter te zoeken, maar ook tegelijkertijd zeer brutaal van de belastingen.
Je begrijpt toch zelf als je zelfstandig word dat je de regels moet volgen, men kan toch onmogelijk ieder zelfstandige begeleiden.

LeenW

#6 , 01 jun 2015 10:40

Bij de btw werken ze al jaren niet meer met papier. Je moet alles elektronisch indienen. Uitzonderlijk mag je nog op papier indienen, maar dan moet je dat uiteraard zelf gaan aanvragen.

En dan nog, zelfs als je geen brief ontvangt zoals bv bij de personenbelasting, word je geacht de wet te kennen en spontaan in te dienen.

Em-

#7 , 01 jun 2015 11:04

Vanaf dit jaar moet alles elektronisch, vorig jaar had ik alles netjes opgestuurd maar ze hadden niets gekregen, gevolg 50 euro boete omdat alle voorgaande jaren wel in orde waren.
Ik heb sterk de indruk dat ze heel graag boetes geven, en je wordt inderdaad geacht alles maar te weten.
Ik heb vorig jaar alles netjes afgesloten en had bijna nog een boete omdat ik diende te weten dan er nog andere formaliteiten moesten in orde gebracht worden binnen de maand.
Een glazen bol zou soms erg handig zijn, het was vroeger een stuk eenvoudiger.

denlowie

#8 , 01 jun 2015 11:19

het was vroeger een stuk eenvoudiger.
Die regels zijn de zelfde als vroeger, enkel de boetes zijn nu veel hoger, alles is duurder geworden.

Natuurlijk is het nu allemaal online, wat toch zeer veel beter is, vroeger was alles met papier met alle gevolgen van dien.

LeenW

#9 , 01 jun 2015 12:07

Opsturen met de post en hopen dat het aankomt is volgens u eenvoudiger dan online indienen en meteen een ontvangstmelding krijgen?

Em-

#10 , 01 jun 2015 13:16

Opsturen met de post en hopen dat het aankomt is volgens u eenvoudiger dan online indienen en meteen een ontvangstmelding krijgen?
Ik bedoel dat het vroeger eenvoudiger was. Over on line indienen heb ik in die context niet gesproken.

Fortuin

#11 , 02 jun 2015 02:40

Enkele jaren geleden voor een nieuwe vennootschap ook niet ingediend (listing was sowieso leeg, boekhouder digitaal vinkje vergeten aanvinken geloof ik). Ook zo'n brief gekregen (t.e.m. €5000 boete), maar nooit effectief de boete ontvangen.

BrickHunters
Topic Starter

#12 , 02 jun 2015 23:22

Wel, ik ben de eerst mogelijke dag naar het BTW kantoor gesneld om dat in orde te maken. De adviseur vertelde mij dat ik een schrijven moest doen naar de gewestelijk directeur en afwachten.

Toch bedankt voor alle constructieve reacties zover. Ik houd u nog wel op de hoogte wanneer ik het resultaat te weten kom. :)

tira00

#13 , 03 jun 2015 08:29

50 euro boete, voor het te laat indienen.
Je kan de invulpapieren gewoon aanvragen.
Heb hetzelfde meegemaakt, altijd op papier gekregen en opeens dit jaar niks gekregen, zonder waarschuwing.

LeenW

#14 , 03 jun 2015 11:34

Als je kwijtschelding wil vragen, kun je altijd vermelden dat het uw eerste overtreding is, dat werkt wel eens.

denlowie

#15 , 03 jun 2015 11:38

Als je kwijtschelding wil vragen, kun je altijd vermelden dat het uw eerste overtreding is, dat werkt wel eens.
Dit hangt af van streek tot streek.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”