BTW bij gemengde belastingplichtige

Roelants
Topic Starter

BTW bij gemengde belastingplichtige

#1 , 30 mei 2015 09:07

Ik ben 1 week geleden begonnen met mijn eigen eenmanszaak en ik ben momenteel nog aan het wachten op de activatie van mijn btw-nummer. Ik ga zowel activiteiten uitvoeren die onderworpen zijn aan btw, als vrijgesteld van btw, dus ik ben als ik het goed begrijp een gemende belastingplichtige.

Om te weten hoeveel btw ik mag terugvorderen, moet ik een algemeen verhoudingsgetal berekenen in de vorm van een breuk met in de teller de totale omzet van de handelingen met recht op aftrek en in de noemer de totale omzet van de handelingen met en zonder recht op aftrek. Ik moet die berekenen op basis van mijn omzet van vorig jaar. Maar hoe moet ik dit doen als beginnende onderneming? Ik heb nog niets waarop ik mij kan baseren?

Verder vraag ik mij ook af of dit verhoudingsgetal dan afhankelijk is van de wijze van factureren. Ik ga o.a. activiteiten verrichten in de ICT, die wel onderworpen zijn aan btw, als het organiseren van evenementen, waarbij bijvoorbeeld een artiest of dj komt optreden, die dan weer niet onderworpen is aan btw. Als ik dan meer ICT-activiteiten verricht dan die evenementen, is mijn verhoudingsgetal hoger en kan ik meer btw terugvorderen op aankopen gerelateerd aan die evenementen?

Ook is het mijn bedoeling om evenementen volledig zelf te organiseren, van de muziekinstallatie tot de optredende artiest, enkel de voeding en drank wordt dan door een ander bedrijf verzorgd. Indien ik dan bijvoorbeeld 800 euro vraag voor verhuur van de muziekinstallatie en maar 200 euro voor de artiest, is mijn verhoudingsgetal hoger dan wanneer ik 500 euro vraag voor de verhuur en 500 euro voor de artiest? En wat als ik bijvoorbeeld zelf zou gaan dj'en en enkel huur vraag voor de installatie en een bedrag om het evenement de organiseren (dienst onderworpen aan btw neem ik aan)?

Alvast bedankt om mij hieruit te helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 31 mei 2015 19:50

Bij beginnende onderneming moet je een schatting maken. De specifieke kosten trek je gewoon af, voor de algemene kosten gebruik je dat getal. Begin volgend jaar moet je de aftrek herzien en een nieuw getal gebruiken gebaseerd op 2015.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”