Belastingaangifte 2015

denaamisiris
Topic Starter

Belastingaangifte 2015

#1 , 18 mei 2015 16:12

Hallo,

Ik heb een vraag betreffende de belastingaangifte 2015.
Ik moet dit jaar 580 euro terugbetalen, waar ik een beetje van geschrokken ben. Ik heb inmiddels uitgevogeld dat 500 euro komt door mijn vakantiegeld. Wanneer ik mijn vakantiegeld niet invoer hoef ik slechts 70 euro terug te betalen. Nu vind ik het nogal frappant dat ik door mijn vakantiegeld (zo'n 2400 euro) 500 euro moet inleveren. Er is immers al meer dan 600 euro bedrijfsvoorheffing vanaf gegaan. Ik dacht in eerste instantie dat mijn werkgever het niet goed had afgehouden, maar dat is dus niet het geval. Zou iemand mij wat meer uitleg kunnen geven hoe dit werkt? Vorig jaar hoefde ik niets terug te betalen bij dezelfde werkgever, maar toen hoefde ik het vakantiegeld niet op te geven omdat het mijn eerste baan was. Ik hoor het graag. Bij voorbaat dank!

Iris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 mei 2015 18:47

Komt omdat uw werkgever niet genoeg heeft afgehouden.
Of woont u in andere gemeente met hogere opcentiemen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 18 mei 2015 19:19

Bij verlofgeld hoger dan 1290 € bruto wordt steeds een voorheffing gedaan van 23.20 %, dus die 600 € voorheffing kan kloppen. Maar dat verlofgeld , zoals u het heeft berekend, moet u zien als het hoogste bedrag van van uw bruto inkomen. Volgende stappen : 2400 € min 3 % aan forfaitaire beroepskosten , dit (volgens betreffende schijf) aan 45 of 50 % belastingen. Dan kom je gemakkelijk aan een bedrag van 500 € meer, rekening houdend met de 600 € voorheffing, verhoogd met gemeenteopcentiemen op dat bedrag. Zo'n toestand bekom je met elk extraatje.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

LeenW

#4 , 18 mei 2015 19:59

Heel kort uitgelegd: vakantiegeld wordt veel zwaarder belast dan loon.

wanton

#5 , 18 mei 2015 20:18

Heel kort uitgelegd: vakantiegeld wordt veel zwaarder belast dan loon.
Is niet waar. Dit lijkt zo als je het apart beschouwt. Uiteindelijk gaat het om een gemiddelde aanslagvoet.

Zoals gezegd , dit fenomeen doet zich voor met elk extraatje. Ik weet zo iemand die één avond per week een hobby les geeft. Als ge dat bekijkt , onkosten en belastingen , dan houdt die daar praktisch niets aan over.
Toet-anch-Amon

roharro

#6 , 18 mei 2015 20:23

En de gepensioneerde die een centje bijverdient wordt fiscaal zodanig mishandeld dat hij voortijdig naar het hiernamaals zou vertrekken....(=daar waar er -misschien- geen belastingen bestaan).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denaamisiris
Topic Starter

#7 , 19 mei 2015 10:30

Ik heb inderdaad over het vakantiegeld een bedrijfsvoorheffing van 23.20% gedaan, dus ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom ik dan nog eens 500 euro moet afstaan. Ik heb daar toch gewoon al belasting over betaald? Waarom dan nog eens, en vooral zoveel? Mijn jaarloon is zoveel meer, en de bedrijfsvoorheffing daarop lijkt me overeenkomen.

jefke007

#8 , 19 mei 2015 10:46

als je een marginale aanslagvoet van 40-50% hebt komt die 23,20 % daar helemaal niet meer overeen

wanton

#9 , 19 mei 2015 11:11

De voorheffing van 23.20 % op vakantiegeld komt dikwijls in grote lijnen overeen met het gemiddelde dat u aan belastingen betaalt. Maar als u het apart bekijkt , zijnde als supplement bij de rest, komt u aan dat verschil. Herlees mijn vorige berichten eens goed!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”