Diverse inkomsten uit buitenland

Riverdale27
Topic Starter

Diverse inkomsten uit buitenland

#1 , 13 mei 2015 04:56

Ik ben doctoraatsonderzoeker (economie: risicobeheer) aan een universiteit en heb éénmalig aan een Nederlands bedrijf juridisch advies gegeven in een zaak omtrent "slechte" beleggingen gegeven en daarvoor ongeveer 3000 euro ontvangen.

Ik wil deze inkomsten aangegeven onder diverse inkomsten (deel 2 rubriek B). Volgens mij liggen juridische zaken en economische zaken ver genoeg uit elkaar om te kunnen spreken van een occasionele inkomst.

Als dat geld uit België zou komen zou ik gewoon 33% + gemeentebelasting betalen.

Maar nu vroeg ik mij af: wat als de inkomsten uit Nederland komen? Zullen die daar belast worden? Zoja, hoe?

Ik heb mijn aangifte eens gesimuleerd en blijkbaar wordt het minder belast als het uit Nederland komt (ik zou dan 500 a 600 euro meer terugtrekken).

En ook: wat als de belastingen niet aanvaarden dat het een occasionele inkomst zou zijn? Bijv. omdat het te sterk aanleunt bij mijn hoofdactiviteit?

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 mei 2015 12:38

Indien die inkomsten in NL worden belast dan moet u er in België geen tweede maal belasting op betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007

#3 , 13 mei 2015 15:46

http://www.nebelex.com/wiki/%28Dubbel%2 ... elgi%C3%AB" onclick="window.open(this.href);return false;
dat is toch allemaal niet zo simpel,

die 33% zou mogelijk ook enkel van toepassing zijn, indien de belasting op het buitenlands inkomen samen met het belgisch inkomen , tegen het progressief belastingtarief nadeliger zou zijn

Reclame

Riverdale27
Topic Starter

#4 , 13 mei 2015 15:50

Waarom zouden die inkomsten in het buitenland al belast worden?

Zal het bedrijf in kwestie niet gewoon een "kaskost" opmaken van het bedrag en dat bedrag volledig overschrijven?

jefke007

#5 , 13 mei 2015 16:12

dat laatste denk ik ook
http://download.belastingdienst.nl/bela ... _nl_be.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#6 , 13 mei 2015 16:50

U moet natuurlijk eerst weten in welke vorm/statuut u wordt betaald.
Dan is de eerste vraag: laat dit ergens sporen na....

Riverdale27
Topic Starter

#7 , 13 mei 2015 17:11

U moet natuurlijk eerst weten in welke vorm/statuut u wordt betaald.
Dan is de eerste vraag: laat dit ergens sporen na....
Wat bedoelt u daarmee?

jefke007

#8 , 13 mei 2015 17:58

met de fiscale gegevensuitwisseling tussen de meeste landen, zeker nederland is die kans toch wel meer dan 99 %

roharro

#9 , 13 mei 2015 17:59

Hoe werd u betaald?
Als wat?
Hebt u moeten factureren?
Was het in dienstverband?
Enz..

Riverdale27
Topic Starter

#10 , 13 mei 2015 19:24

Wel, het bedrijf in Nederland zal gewoon een onkostenfiche opmaken. Een beetje zoals een fiche 281.50 in België. Zij storten mij dan het brutobedrag. Ik word betaald in persoonlijke naam. Geen band met mijn werkgever en ook niet als ondernemer. Alles op mijn persoonlijke rekening.

Moest het een Belgische bedrijf zijn geweest, dan zou het gewoon in deel 2 van de personenbelasting worden aangegeven, rubriek B.

Maar in die rubriek moet ik ook aangeven uit welk land die inkomsten komen. Nu vroeg ik mij af: het is dus een Nederlands bedrijf en daarvan ken ik de regels niet goed. Daarom dat ik hoop dat iemand hier het antwoord weet :) Hoe zal men dat in NL behandelen? Gaan daar óók nog belastingen af?

jefke007

#11 , 13 mei 2015 19:49

enkel in belgie belasting betalen blijkbaar
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _nederland" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#12 , 13 mei 2015 19:50

Daarom dat ik antwoordde: indien reeds belast in NL dan wordt het niet meer belast in B
Wat NL belasting betreft: vraag het aan de uitbetalende firma, wij kunnen dat niet weten want er zijn verschillende
mogelijkheden.

Riverdale27
Topic Starter

#13 , 13 mei 2015 21:34

Dank voor jullie hulp. Ze gaan het checken bij hun boekhouders.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”