Hoe personenbelasting invullen als wettelijk samenwonende

booker002
Topic Starter

Hoe personenbelasting invullen als wettelijk samenwonende

#1 , 30 apr 2015 09:45

volgende situatie

Ben wettelijk samenwonende, dit jaar eerste gezamelijke aanslag, vandaar de vraag.
In 2013 samen eigen woning gekocht en samen in 2013 hypothecaire lening aangegaan, ieder 50% van de lening.
Aangaande de eigendom van de woning ben ik voor 85% eigenaar, mijn vriendin 15%.

OP het moment dat wij de lening aangingen in 2013 had ik al een naakte eigendom via schenking, mijn vriendin niet, dus voor mijn vriendin enige eigen woning voor mij niet-enige eigen woning.

Ik vermoed dat zij gebruik kan maken van de woonbonus en ik van het lange termijnsparen, maar of combineren mag in een gezamelijke aangifte weet ik niet, ik weet ook niet inzake het lange termijnsparen en de woonbonus welke codes voor de kapitaalaflossingen en de interesten.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
booker002
Topic Starter

#2 , 04 mei 2015 19:51

Ik kreeg van de belastingsdienst volgend antwoord

Het ki van de eigen woning dient niet meer ingevuld te worden De code 1100 is ook niet meer opgenomen in de aangifte personenbelasting aanslagjaar 2015.
U hebt geen recht op de aftrek enige eigen woonin-woonbonus-, uw vriendin daarentegen wel.
De aftrek enige eigen woning is beperkt tot 15% van de totale lening en een maximum van 3040,00€ onder de code 4370 ev voor de partner.
De kapitaalsaflossingen van het langetermijnsparen is beperkt tot de eerste schijf van 75270,00€ en beperkt tot uw eigendomsaandeel van 85%. Het langetermijnsparen wordt ingevuld onder de code 1358 en de intresten onder de code 1146.

Mijn vraag:
zijn de codes 1358 en 1146 nog steeds is voege, ik dacht dat de codes nu met een 3 begonnen

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”