Goeiedag allemaal
Ik heb sinds september vorig jaar een lichte vracht (fiscale lichte vracht) die ik gebruik voor woon-werk-verkeer. Meer dan 90 % van de gereden kilometers met dit voertuig is woon-werk-verkeer, maar ik heb beslist om 90 % van de kosten te gebruiken voor de beroepskosten. Ik heb een afschrijvingstabel gemaakt voor dit voertuig, waarbij ik het afschrijf op 4 jaar. Ik zal voor het AJ 2015 het voertuig proportioneel afschrijven (4 maanden van de 12 maanden gebruikt) en ben dan ook van plan dit zo voor het laatste jaar te doen. Ik ga voor een degressieve afschrijving het eerste jaar, een lineaire nadien. Naast de afschrijving (van de aankoopprijs, leningskosten, ombouwkosten en nog wat kleine accessoires) heb ik ook enkele jaarlijks wederkerende kosten (verzekering, keuring, carwash, verkeersbelasting) en eenmalige kosten (banden en een GPS, onderhoud zit hier ook bij maar heb ik nog niet dit jaar). Naast dit alles heb ik ook brandstofkosten dewelke ik bereken door het aantal gewerkte dagen (dmv attest werkgever) te vermenigvuldigen met het aantal kilometer woon-werk-verkeer (ca 120 km), te delen door 100 maal het gemiddelde brandstofverbruik (6,8) maal de gemiddelde dieselprijs 2014 (1,3 euro). Voor een overzicht van al mijn berekeningen, zie dit document. Met dit alles heb ik alle kosten van de auto verwerkt, op één post na.
De laatste post is namelijk de afschrijving van de garage die ik gebruik om het voertuig in te stallen. Dit komt samen met de woning, waarvan ik een deeltje gebruik voor beroepsdoeleinden (thuiswerk). De normale kosten zoals verwarming, verzekering, elektriciteit, ... zijn een probleem, die breng ik al een aantal jaren in (aan een percentage van 10 % ongeveer). De afschrijving van de woning zal echter de eerste keer zijn.
Allereerst heb ik een totaalbedrag bepaald aankoopkosten woning (afschrijving op 33 jaar), jaarlijkse kosten (OV), investeringen (nieuwe condensatieketel, op 10 jaar), en leningskosten in 2014 (interesten dus). Deze heb ik allemaal opgeteld waardoor ik op een totale kost van 6970,10 euro kwam in 2014 (eigenlijk het dubbel, maar ik ben maar voor de helft eigenaar - mijn vrouw bezit de andere helft). We hebben het huis pas begin april 2014 gekocht, dus de OV is pro rata. De investering condensatieketel gebeurde in juli maar wordt vanaf 2014 al volledig afgeschreven. Hetzelfde met de woning zelf. De leningskosten hebben betrekking op de interesten die we betaalden op het gedeelte van de lening dat gaat over de hypothecaire volmacht. De kapitaalaflossingen en interesten die we betaalden voor de hypothecaire inschrijving zijn volledig gebruikt voor de woonbonus van mijzelf en mijn partner. Hierdoor kan ik (en mijn partner natuurlijk ook, zij bewijst geen beroepskosten) toch gebruik maken van de woonbonus en kan ik alsnog de interesten betaald op het hypothecaire mandaat voor de helft (slechts eigenaar voor de helft) gebruiken om in te brengen in de beroepskosten.
Als gebruik voor thuiswerk heb ik de volgende formule genomen:
27 % van de oppervlakte wordt 20 % van de tijd voor werk gebruikt
10 % van de oppervlakte wordt 5 % van de tijd voor werk gebruikt
Deze twee regels samen komen tot een totaal percentage voor thuiswerk van 5,9 %. Aangezien de 6970,10 euro reeds de helft was van de totale kost (wegens slechts eigenaar voor de helft) mag ik als kost voor de woning 5,9 % van 6970,10 euro nemen, oftewel 411,24 euro.
Tot zo ver alles correct?
Ongeveer dezelfde berekening maak ik voor de kosten van de garage. Met volgende formule:
garage is 15 % van de totale oppervlakte, waarvan 60 % voor de wagen, die 90 % voor woon-werk-verkeer dient
Dat komt op een totaal percentage dat kan toegeschreven worden aan de lichte vracht van 8 %. 8 % van 6970,10 euro komt op 564,58 euro. Aangezien ik de lichte vracht maar 4 maanden van de 12 maanden heb gehad verminder ik dit dus nog eens proportioneel, wat neerkomt op 188,19 euro.
Voor een overzicht van de berekeningen betreffende de bewoning, zie dit document.
Kloppen mijn berekeningen?
Ik heb overwogen om een boekhouder te raadplegen, zoals ik in het verleden deed. Doch heb ik enkele keren gemerkt dat het allemaal veel vlotter gaat als ik het zelf doe. Uiteraard ben ik geen grote klant voor een eventueel boekhoudkantoor, en begrijp ik ook dat ze liever hun tijd steken in grote dossiers. Vandaar mijn keuze om mijn belastingaangifte zelf in te vullen.