Belastingen vraagt aan en verkoopaktes huis.Waarom?

Fabi
Topic Starter

Belastingen vraagt aan en verkoopaktes huis.Waarom?

#1 , 28 apr 2015 21:43

Hallo,

Vandaag werd mijn boekhouder opgebeld om mijn aktes aan en verkoop van de huizen die we gehad hebben te geven.
Wij zijn in 4 jaar wel reeds 3 keer verhuisd, simpele reden omdat we er niet graag woonden.

Mikken ze op de meerwaarde? Is dit enkel om te weten of alles in orde is? De notaris heeft alles netjes geregeld.

Graag een berichtje!

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 apr 2015 22:15

Kan meerwaarde zijn, kan ook zien om uw uitgaven met uw inkomsten te vergelijken. Mogelijk ook iets onder btw stelsel verkocht?

Enfin, als ze iets vragen, moet u dat geven he. U kunt het altijd aan hen vragen waarom, wij zitten hier toch maar te gokken.

wanton

#3 , 29 apr 2015 14:30

Zulke frequentie van huizen kopen en verkopen, zou kunnen wijzen op professionele activiteiten in immo of speculatieve handelingen. In principe is de meerwaarde bij verkoop van de gezinswoning niet belast. Ik vermoed toch dat men één en ander wil verifiëren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sirkii

#4 , 30 apr 2015 19:51

Zulke frequentie van huizen kopen en verkopen, zou kunnen wijzen op professionele activiteiten in immo of speculatieve handelingen. In principe is de meerwaarde bij verkoop van de gezinswoning niet belast. Ik vermoed toch dat men één en ander wil verifiëren.
Meerwaardebelasting van de gezinswoning lijkt toch iets gecompliceerder (bron plusmagazine)

UW EIGEN WONING

Principe: Als u uw eigen woning verkoopt - m.a.w. het gebouw dat u zelf effectief bewoonde -, dan wordt u niet belast op de meerwaarde bij een verkoop, ook niet als deze binnen de 5 jaar na de ingebruikname gebeurt en met winst. Om misbruiken te voorkomen, volstaat het echter niet dat u zich korte tijd in een woning domicilieert om ze belastingvrij te kunnen verkopen. Voor de fiscus is er immers pas sprake van een eigen woning als het kadastraal inkomen ervan bij u vrijgesteld was in de 12 maanden vóór de verkoop. In de praktijk komt dit erop neer dat u de woning tot de maand vóór de verkoop minstens 12 maanden effectief bewoond moet hebben.

Uitzondering: Als de woning meer dan 6 maanden leegstaat, wordt u wél belast op de meerwaarde! Als u bijvoorbeeld verhuist nadat u anderhalf jaar in uw huis hebt gewoond maar u vindt pas 7 maanden later een koper, dan wordt u dus toch belast op de winst.

wanton

#5 , 30 apr 2015 20:16

Ok Sirkii, ik zei toch 'in principe.' Ik herhaal dus dat de Fiscus één en ander wil nazien of wel voldaan is aan de onderliggende voorwaarden. Het zou dus kunnen dat een eventuele meerwaardebelasting zal gevorerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”