Belasting op elektriciteitsverbruik

Thesisstudent
Topic Starter

Belasting op elektriciteitsverbruik

#1 , 25 apr 2015 20:40

Hey iedereen!

Ik ben een student handelsingenieur, nu manama fiscaliteit, en schrijf mijn thesis over de haalbaarheid van een belasting op elektriciteitsverbruik.

Aangezien het hele juridische aspect redelijk nieuw is voor mij, pols ik hier graag eens naar jullie visie op dit thema.

Denken jullie dat dit een haalbare piste is? De bedoeling zou zijn om de stroomproducenten te belasten per opgewekte kWh, met een vrijstelling voor stroom uit hernieuwbare bron. Deze rekenen de belasting dan door in hun tarief.

Zijn er volgens jullie juridische problemen bij het invoeren van een dergelijke belasting?

En is het realistisch om een taks shift te proberen realiseren op deze manier, of zou de opbrengst te beperkt zijn?

Elke opmerking/bedenking/idee over dit topic is meer dan welkom!

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 apr 2015 06:54

De geschiedenis bewijst dat dit type van belastingen moeilijk te heffen zijn zonder dat allerhande ongewenste effecten bovenkomen door ontwijkingsgedrag. Maar soit, dat was niet de vraag :mrgreen:

Indien je een gedifferentieerde fiscale behandeling gaat instellen moet je onderzoeken of er ten eerste geen onwettige discriminatie is van één groep t.o.v. een andere en of de eventueel verschillende behandeling proportioneel is t.o.v. het nagestreefde doel. Dus wat is het doel van de belasting en kan dit doel op een manier bereikt worden die eventueel minder marktverstorend/discriminerend is voor andere marktdeelnemers? Kijk naar wat er gebeurd is met het systeem van de groene stroomcertificaten, was een subsidie aan de enen en een belasting voor de anderen die uiteindelijk resulteerde in een gigantische kater. Dat mechanisme zou je eventueel kunnen recycleren, maar dan zonder certificaten maar rechtstreeks met een belasting voor wie 'grijze' stroom produceert. Alleen: let op voor ongewenste neveneffecten want de inventiviteit om aan een belasting te ontsnappen kent geen grens.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Thesisstudent
Topic Starter

#3 , 29 apr 2015 13:43

Bedankt!

Discriminatie is een interessante invalshoek waar ik nog niet aan gedacht had! :)

Nog iemand opmerkingen over dit thema?
Kan dit de oplossing zijn ipv een vermogensbelasting denken jullie?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”