Victoria juwelen

LeenW
Topic Starter

Victoria juwelen

#1 , 22 apr 2015 15:12

Iemand vraagt mij na te kijken wat de gevolgen van zijn van hierin mee te gaan. Het is blijkbaar iets zoals tupperware. Ik kijk even op hun site en ben niet helemaal mee. Enerzijds claimen ze dat de verkopers wel zelfstandig zijn, anderzijds zijn de verplichtingen er blijkbaar niet.

Op fiscaal vlak:
Je bent zelfstandig in bijberoep en dus geniet je van dezelfde voorwaarden om je kosten in mindering te brengen als een zelfstandige in hoofdberoep.

Je hebt géén attest van bedrijfsbeheer nodig en je bent NIET BTW-plichtig!

Zie ik hier een mogelijkheid over het hoofd? Of is dit iets waar je beter wegblijft omdat je zelf met de problemen zit als er iets van komt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2015 15:16

Zijn dit geen tussenpersonen in de verkoop, zoals verkoopagenten, brengen enkel klanten aan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Topic Starter

#3 , 22 apr 2015 15:21

Maar een commissionair is toch btw-plichtig?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2015 15:30

Maar een commissionair is toch btw-plichtig?

Volgens de startersgids van de handelsagent, is hij BTW plichtig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Topic Starter

#5 , 22 apr 2015 18:31

Vandaar ook mijn probleem. Mij lijkt dit een mogelijke strategie van het bedrijf om het aantrekkelijker te laten voorkomen dan het is. Het zijn uiteindelijk de commissionairs die met de problemen zitten.

Redrum

#6 , 23 apr 2015 08:51

Een vrijstelling van bedrijfsbeheer is mogelijk voor thuisverkoop, mits een verklaring op eer. Een aparte BTW-regeling is er bij mijn weten ook niet, maar men zal hier de gewone vrijstelling bedoelen.

Tim88

#7 , 23 apr 2015 12:32

Voor mij zijn ze wel belastingplichtig, maar deze belastingplichtigen zijn vrijgesteld en moeten dus geen periodieke aangiften invullen. Vallen onder speciale regeling ambulante, directe verkopen (home-party's). In dit geval zijn het tussenpersonen in de sector van de directe verkopen wanneer de organisator van de verkopen van een bijzondere vergunning geniet (beslissing ET 102.595 van 19/2/2002). Victoria heeft zo'n vergunning.
Let wel op. Elke verkoper moet dan wel de belastingen op de hoogte brengen via een brief dat ze gebruik maken van die regeling, anders zijn ze niet vrijgesteld en dan is het met btw.

LeenW
Topic Starter

#8 , 23 apr 2015 13:20

Met dank!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”