overlijden - belastingen betalen

navcol40
Topic Starter

overlijden - belastingen betalen

#1 , 03 jun 2008 13:59

Hallo,

Mijn schoonmoeder is onlangs overleden. Er bleef net genoeg geld op de rekening om haar begrafenis te betalen en de lopende kosten.
Ieder jaar moest zij belastingen betalen.
Moeten wij nu opdraaien voor die belastingen? Wij hebben 3 kinderen ten laste. De meerkost van een dergelijke uitgave is niet berekend in ons budget.

Alvast bedankt voor een reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jun 2008 18:12

Toekomstige schulden zijn ook een deel van de nalatenschap. Indien jullie de erfenis hebben aanvaard , zijn daar de belastingschulden inbegrepen. Jullie zullen die dus moeten dragen. Eventueel kan je daarna een herziening van de successierechten vragen.
Tracht ergens die belastingen te (laten) berekenen dat je al weet hoeveel dit zou zijn. Desnoods kan je de erfenis nog weigeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

navcol40
Topic Starter

#3 , 04 jun 2008 12:09

Bedankt voor de snelle reactie.

Aangezien mijn schoonmama telkens zo'n 1000 eur moest betalen, zal 't dit jaar ook weer zoveel zijn en volgend jaar +/- de helft.

Mijn kinderen zijn alle nog minderjarig (oudste is 16).
De serviceflat die zij bewoonde hebben wij moeten leeghalen (binnen de week na overlijden) en de meeste spullen hebben wij aan een organisatie voor hulpbehoevenden gegeven (meubelen & kleren). Een auto of eigendom had zij niet.

Wel had zij een rekening, waarop wij wel volmacht hadden, maar waar wij niets mee doen, behalve haar rekeningen door de bank laten betalen (ondertussen is alles op). De laatste rekeningen van het ziekenhuis moeten nog volgen.
Wat moeten wij doen om de erfenis te verwerpen voor ons en de kinderen?

Reclame

wanton

#4 , 04 jun 2008 20:48

Om de erfenis te weigeren , moet de erfgenaam - niet diens kinderen- een verklaring ondertekenen op de Rechtbank van eerste Aanleg van het gerechterlijk arrondissement waar de overledene woonde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”