fiscaal co-ouderschap

andy666
Topic Starter

fiscaal co-ouderschap

#1 , 26 mar 2015 08:57

Situatie: 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit vorig huwelijk waarvan we op dit ogenblik elk 1 kind te laste hebben.

Nu zouden we willlen overstappen naar het syteem van fiscaal co-ouderschap maar hiervoor moet 1 ouder de 2 kinderen ten laste nemen.
voordeel is dat nu elk 1500€ kan inbrengen in de belastingen en met fiscaal co-ouderschap zou dat elk de helft van 3890€ worden).

Zijn er echter addertjes onder het gras?
Wat zijn de nadelen van dit systeem? (zowel voor de ouder met 2 kinderen ten laste als voor de ouder zonder kinderen ten laste)
Als ik nu bv. geen kinderen meer ten laste zou hebben dan gaat mijn maandelijks loon toch zakken, niet?

Waar ik zelf bv. al aan denk is de gratis elektriciteit die jaarlijks minder zou worden maar waarschijnlijk zijn er veel zaken waar ik op dit ogenblik total niet aan denk.

alvast bedankt voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 mar 2015 09:52

Co-ouderschap is fiscaal voordeliger dan elk één kind ten laste nemen. De helft van een vrijstelling voor 2 kinderen is meer dan de vrijstelling van één kind.
Noteer wel dat bij co-ouderschap er geen onderhoudsgeld kan aangegeven worden. Voor de afhoudingen bij uw loon hoeft er niets te veranderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PaulMSK

#3 , 31 mar 2015 15:11

hoe oud/jong zijn de kinderen? Fiscaal co-ouderschap geldt tot de kinderen hun meerderjarigheid hebben bereikt...

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”