@ sneeuwvlokje : u geeft bij uw belastingaangifte het KI van uw eigen woning aan in code 1100/2100. Het KI van de woning in onverdeeldheid , voor 1/4 in 1106.
Intresten van een hypothecaire lening van voor 2005 in 1146/2146.
Gevolg : intresten werken KI van 1106 weg. Het gedeelte van de intresten dat overblijft wordt verrekend to. het Ki in 1100/2100. Op dat bedrag krijg je een belastingvermindering van 12.5 %.
Wat betreft de onverdeeldheid : indien één eigenaar de verkoopt vordert , gaat de rechter daar op in. Het probleem is dat een verplichte verkoop gewoonlijk heel wat minder opbrengt.
En ja, 72.000 belastingplichtigen hebben dergelijke brief tot regularisering ontvangen. Allemaal waren ze 'vergeten'hun chalet in de Ardennen, hun appartement aan zee, het geërfde huis aan te geven. Dit is een gevolg van het feit dat de bestanden van het Kadaster en de belastingen -eindelijk - gekoppeld zijn.
Inderdaad: al jaar en dag gaven m n (ondertussen) stokoude schoonouders het KI van een buitenverblijf waarop zij het vruchtgebruik hadden en wij de blote eigendom niet aan omdat wij VERKEERDELIJK dat KI declareerden. k Weet dat al jaaaaaren doch nooit iets aan gedaan omdat ons beider marginale aanslagvoeten ,zowat identiek maximaal waren en m n schoonouders stokoud zijn. M n schoonouders hebben begin dit jaar (terecht) een bijbetalende herzieningen cadeau gekregen en wij hebben dus daarna dan daarna deze week

voor de 2 gecorrigeerde aanslagjaren nu de herzieningen voor ons gevraagd aan de fiscus met bijvoeging van alle bewijzen. Maw willen wij nu recupereren wat wij betaalden en wat mijn schoonouders nu moeten bijbetalen omdat wij NOOIT dat KI wegwasten. We zijn al lang hypothecair leningsvrij en betaaldn er dus braaf belasting op. k Ga er van uit dat de fiscus zal volgen in mijn redenering omdat we nooooooit vergeten zijn om dat KI te,declareren. ... Ook onze andere eigendommen werden allemaal altijd correct gedeclareerd.
PS op taxonweb vind ik onze volle eigendommen,terug doch NIET de naakte eigendommen. @ Roharro: what do you think about this? Deze naakte eigendom is al meer dan 10'jaar oud.