De financiën van een bedrijfswagen

brx
Topic Starter

De financiën van een bedrijfswagen

#1 , 24 mar 2015 03:10

Dag iedereen.
Ik ben zelf niet juridisch/fiscaal onderlegd en vraag me af hoe het precies zit met het aanschaffen van een bedrijfswagen.
Stel dat ik Mercedes C63 AMG wil kopen. Die kost catalogusprijs 82.000, 4.0l motor en heeft een co2 uitstoot van 192g.
Hierbij heb ik 4 vragen:
1. Kan je van die 82.000 euro nog iets van btw terugvorderen?
2. Hoe zit het met dat voordeel alle aard? Dit is volgens mij ongeveer 10.000 voor deze auto. Is dit bedrag jaarlijks te betalen?
3. Daarnaast komt de jaarlijkse verkeersbelasting nog: ongeveer 2000 euro per jaar want het is een 4.0L cilinderinhoud, klopt dit?
4. En daarbij komt nog de BIV, volgens mij tussen de 1500 en 2000 euro (eenmalig te betalen), klopt dit?
Het wordt enorm geapprecieerd als iemand mij hierbij kan helpen.
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 24 mar 2015 13:15

Dag iedereen.
Ik ben zelf niet juridisch/fiscaal onderlegd en vraag me af hoe het precies zit met het aanschaffen van een bedrijfswagen.
Stel dat ik Mercedes C63 AMG wil kopen. Die kost catalogusprijs 82.000, 4.0l motor en heeft een co2 uitstoot van 192g.
Hierbij heb ik 4 vragen:
1. Kan je van die 82.000 euro nog iets van btw terugvorderen?
2. Hoe zit het met dat voordeel alle aard? Dit is volgens mij ongeveer 10.000 voor deze auto. Is dit bedrag jaarlijks te betalen?
3. Daarnaast komt de jaarlijkse verkeersbelasting nog: ongeveer 2000 euro per jaar want het is een 4.0L cilinderinhoud, klopt dit?
4. En daarbij komt nog de BIV, volgens mij tussen de 1500 en 2000 euro (eenmalig te betalen), klopt dit?
Het wordt enorm geapprecieerd als iemand mij hierbij kan helpen.
Groetjes
Ik veronderstel dat je een vennootschap hebt?

1. Ja. Hoeveel is afhankelijk van de berekeningsmethode die je toepast en het % beroepsmatig gebruik (zie bvb http://www.axxi.be/actualiteit/bekijk/d ... agens-2013" onclick="window.open(this.href);return false;).
2. Je kan kiezen tussen enerzijds het VAA te laten belasten als loon of anderzijds het terug te betalen aan je vennootschap.
3 en 4. Zou kunnen, zie https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top" onclick="window.open(this.href);return false;

Hou er ook rekening mee dat je op 40% van je autosten (afschrijving, verkeersbelasting, onderhoud, verzekering, ...) en 25% van je brandstofkosten vennootschapsbelasting betaalt.

brx
Topic Starter

#3 , 25 mar 2015 13:32

Ik veronderstel dat je een vennootschap hebt?

1. Ja. Hoeveel is afhankelijk van de berekeningsmethode die je toepast en het % beroepsmatig gebruik (zie bvb http://www.axxi.be/actualiteit/bekijk/d ... agens-2013" onclick="window.open(this.href);return false;).
2. Je kan kiezen tussen enerzijds het VAA te laten belasten als loon of anderzijds het terug te betalen aan je vennootschap.
3 en 4. Zou kunnen, zie https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top" onclick="window.open(this.href);return false;

Hou er ook rekening mee dat je op 40% van je autosten (afschrijving, verkeersbelasting, onderhoud, verzekering, ...) en 25% van je brandstofkosten vennootschapsbelasting betaalt.
Mijn vader is inderdaad zelfstandig (arts) en ik wil voor hem van een paar auto's zo'n soort van raming maken van hoeveel de auto hem uiteindelijk zal kosten.
Zou je voor mij het voorbeeld van de c63 amg kunnen uitwerken? Dan kan ik op een analoge manier dat doen voor andere auto's.

Reclame

LeenW

#4 , 25 mar 2015 14:55

Dan is er wel een belangrijk verschil. Een arts is niet btw-plichtig en kan dus ook geen btw aftrekken.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2015 15:49

Informeer gewoon eens bij een paar leasfirma's. Die kunnen u de juiste maandelijkse kost van een wagen geven.

brx
Topic Starter

#6 , 25 mar 2015 20:50

Dan is er wel een belangrijk verschil. Een arts is niet btw-plichtig en kan dus ook geen btw aftrekken.
Maar hij betaalt toch btw op de auto?

LeenW

#7 , 25 mar 2015 20:54

Maar hij betaalt toch btw op de auto?
Jij en ik toch ook? Hij is echter geen belastingplichtige en kan dus ook niets aftrekken.

brx
Topic Starter

#8 , 25 mar 2015 21:06

Jij en ik toch ook? Hij is echter geen belastingplichtige en kan dus ook niets aftrekken.
Ja maar hij is zogezegd geen belastingsplichtige en toch betaalt hij btw op de wagen.
Dus als hij van BTW niets kan aftrekken komt het eigenlijk neer op dit, voor het eerste jaar:
wagen: 16.000
voordeel alle aard: +/- 10.000
verkeersbelasting: 1500
BIV: 1500
Correct?

basejumper

#9 , 25 mar 2015 21:34

Ik val in herhaling : google even op 'fiscaliteit bedrijfswagen" en u vindt een zee van informatie... U kan niet verwachten dat wij die even gaan samenvatten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

brx
Topic Starter

#10 , 25 mar 2015 21:57

Ik val in herhaling : google even op 'fiscaliteit bedrijfswagen" en u vindt een zee van informatie... U kan niet verwachten dat wij die even gaan samenvatten...
Welke herhaling?
En het spreekt voor zich dat ik dit al gedaan heb. Veel informatie is achterhaald en lieten me achter met enkele onduidelijkheden.
In mijn vorige post heb ik de verschillende elementen zelf al aangehaald en wil ik gewoon een bevestiging of het compleet en juist is.
Dat is een concrete vraag

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”