Grenzen afbetalingsmogelijkheiden personenbelasting

FreelancerIT
Topic Starter

Grenzen afbetalingsmogelijkheiden personenbelasting

#1 , 23 mar 2015 23:06

Vandaag ontving ik dan eindelijk mijn aanslagbiljet in mijn brievenbus.

Ook deze keer ga ik een afbetalingsregeling moeten zien te bekomen, nu is mijn vraag: zijn er eigenlijk grenzen op dat vlak?

Mijn aanslag is bijna 10 000 meer dan die van vorig jaar, vandaar de vraag...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 23 mar 2015 23:28

Een afbetalingsplan is een gunst, geen recht. Ik kan mij inbeelden dat ze bij een hogere of herhaaldelijke schuld tot een snellere invordering zullen overgaan.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 24 mar 2015 09:13

Als het geld er niet is zou'k niet inzien wat een snellere invordering zou uithalen... Dan verklaar ik mezelf failliet en - tenzij ik me vergis - zal ik dan hoogstens een fractie van de openstaande schuld moeten betalen... Terwijl met een afbetalingsregeling ze de volledige som kunnen bekomen.

Maar goed, dit gezegd zijnde is uw antwoord niet echt een antwoord op mijn vraag.

Of het nu een gunst is of een recht, bestaan er bepaalde regels daaromtrent?

Reclame

LeenW

#4 , 24 mar 2015 10:29

Het is een gunst, dat wil zeggen dat ze nooit verplicht zijn iets toe te staan. De reden die u aanhaalt, is inderdaad de bedoeling van een afbetalingsplan. Het hangt dan wel af van het type zaak en de verschoonbaarheid of u ervan afkomt met een "faillissementje" of dat de deurwaarder heel uw inboedel komt opschrijven of dat u voor de komende x jaren loonbeslag aan uw been hebt.

En uiteraard zijn daar geen regels voor, aangezien het geen recht is. Het zal dossier per dossier bekeken worden. U gaat voldoende garanties moeten geven dat de volledige som afbetaald gaat worden. U was toch ook die persoon met eerdere problemen om de btw door te storten he? Dat gaat natuurlijk niet in uw voordeel spreken. Als u al onmiddellijk een groot deel kunt afbetalen, is dan weer wel een pluspuntje. Best zo snel mogelijk een afspraak maken en horen wat mogelijk is dus.

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 24 mar 2015 10:39

Die problemen zijn allemaal van de baan. Zit enkel met een aantal loodzware aflossingen door mijn WCO en de soc. zekerheid. Hoewel die eigenlijk in de WCO zouden moeten opgenomen worden willen ze daar bij de soc. zekerheid niet van horen.

Ik ben er niet gerust in, was zelfs verschoten van de aanslag.

Vandaar mijn vraag.

wanton

#6 , 24 mar 2015 11:43

Ongeacht het bedrag , wordt er nooit een afbetalingsperiode van meer dan een jaar toegestaan. Want volgend jaar is er een nieuwe aanslag. Ik hoop dat het in orde komt , maar denk er eens aan om voorafbetalingen te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 24 mar 2015 12:11

Ondertussen heb ik een afbetalingsregeling bekomen op 11 maand. Het zal wel zwaar zijn, maar ja...

LeenW

#8 , 24 mar 2015 12:41

Ik denk dat dat zowat het beste is dat u had kunnen krijgen, niet twijfelen dus!

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 mar 2015 12:50

Dan verklaar ik mezelf failliet en - tenzij ik me vergis - zal ik dan hoogstens een fractie van de openstaande schuld moeten betalen..

Daar vergis je u in als je een één mans zaak bent, en gelet op je leeftijd. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”