voordeel personenbelasting hypotheek

omar123sheriff
Topic Starter

voordeel personenbelasting hypotheek

#1 , 20 mar 2015 15:02

Hallo
ik heb een geschonken woning -> voor werken daaraan zal ik een hypotheek nemen
is het dan best dat ik de woning eerst in de gemeenschap inbreng zodat dan zowel ik als mijn echtgenote belastingvoordeel kunnen genieten? of kan dat sowieso?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
PaulMSK

#2 , 23 mar 2015 21:51

Jullie kunnen desgewenst samen de hypothecaire lening tbv de verbouwing aangaan en zo samen van het belastingvoordeel genieten. Laat het verschil (alleen of samen) eens berekenen bij de bankinstelling waar je je hypotheek wenst op te nemen.
Bedenk wel dat jouw schenking in de gemeenschap brengen ook inhoud dat, bij eventueel einde van jullie huwelijk, het huis (of de waarde ervan) dient verdeeld te worden onder beide partners. Vraag zeker eens raad en uitleg bij jullie notaris.

omar123sheriff
Topic Starter

#3 , 23 mar 2015 22:14

Merci

Reclame

wanton

#4 , 24 mar 2015 11:41

Uw echtgenote zou moeten weigeren om mee te tekenen voor de lening als zij geen mede-eigenaar wordt. Dus een inbreng in de gemeenschap is aan te raden. Er zijn blijkbaar tegenwoordig ook al financiële instellingen die haar niet zouden toelaten tot de lening.
Bij inbreng in de gemeenschap, laat u idd best al noteren hoe en tegen welke voorwaarden u bij een eventuele scheiding terug alleen eigenaar wordt van de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”