Ongewone scheking aan jongere -> wat met kindergeld en tax?

MissPoesje
Topic Starter

Ongewone scheking aan jongere -> wat met kindergeld en tax?

#1 , 08 mar 2015 17:15

Hoi Juridisch Forum!

Ik heb een wel heel ongewone vraag. Een vriendin van me heeft onverwacht een enorme schenking gekregen - tussen 10.000 en 15.000 euro.

Die schenking is gebeurd door een officiële instantie uit het buitenland. Kreeg ze als bedanking voor het geven van een doorslaggevende suggestie/tip/werk. Veel mag ik er niet over kwijt, maar je kan het een beetje vergelijken met een tip aan de FBI waarvoor je beloond wordt (zij het minder extreem en niet de FBI, wel een bekende erkende organisatie die ook zo'n beloningen uitkeert. Iets als een internationale prijs). Soit - het bedrag staat nu te glinsteren op haar rekening, maar ze zit wat met de handen in het haar:

Klopt het dat ze dit bij "overige inkomsten" moet ingeven bij de belastingen? Hoe zit het met kindergeld? Schenking kwam een beetje onverwacht - is het zo dat haar ouders al het (reeds bekomen) kindergeld moeten afstaan? Enig wat een verstandige manier om dit in te brengen? Bedrag kan in haar huidige situatie heel goed van pas komen dus ze wil het correct maar wel verstandig aangeven. Ik heb gezegd een boekhouder te contacteren, maar die stap wilt ze nog niet zetten.

Jullie enig advies?

Bedankt!

Edit: enkele feiten:
Vriendin studeert nog, kan simpelweg nog geen zelfstandige (in bijberoep) worden -> nog geen diploma bedrijfsbeheer. Voor de schenking heeft ze een W8-BEN formulier moeten insturen. Maar er zijn nooit facturen geweest of iets dergelijks - dat bedrag is gewoon gestort geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 mar 2015 18:37

Is dit eenmalig of gaan er zo nog komen?

roharro

#3 , 08 mar 2015 18:51

Op een schenking moet men geen belastingen betalen.
Een schenking is geen inkomen.
En dus ook geen gevolg voor kindergeld.
Laatst gewijzigd door roharro op 08 mar 2015 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

LeenW

#4 , 08 mar 2015 18:52

Maar er is een tegenprestatie geweest, dus geen schenking m.i.

MissPoesje
Topic Starter

#5 , 08 mar 2015 19:07

Er hangt inderdaad een tegenprestatie aan vast, maar het is een vrijblijvend iets zonder verplichtingen. 't zit er goed in dat er zo nog wel kunnen komen, ze is gewoon heel erg goed in het advies dat ze kan leveren.
Het ongewone aan de zaak is een beetje dat er contactueel niks vast ligt: de instantie geeft dit als prijs of schenking, maar is daar niet tot verplicht. Ook mijn vriendin handelt niet uit het oog om geld te verdienen: die sommen zijn louter een vrijblijvende bedanking.

Denk dat ze hier in ieder geval belastingen op moet betalen, maar omdat het zo'n ongewone situatie is, vinden we hier niks over terug.

Feiten nog eens allemaal op een rijtje:
- Vriendin (20) krijgt op onregelmatige basis een onregelmatige vrijblijvende beloning voor het geven van advies of tips, van een officiële en erkende instantie
- Vriendin studeert nog en heeft recht op kindergeld
- Al bij al schommelt het totaal van deze beloningen in 2014 zo rond de 10 à 15.000 euro
- Vriendin kan nog geen zelfstandige (in bijberoep) worden, want ze beschikt niet over het diploma bedrijfsbeheer
- "Service" die geleverd wordt is vrijblijvend advies - geen contracten, niet voor het geld maar voor de goede zaak. Vergelijk het met een tip aan de FBI / het winnen van een internationale wetenschapsprijs

Bedankt voor de antwoorden al!

LeenW

#6 , 08 mar 2015 19:15

Ik denk dat ze toch richting zelfstandige gaat als het regelmatig gebeurt. Hierbij maakt het ontbreken van bedrijfsbeheer niet uit als de feiten voor zich spreken, ze moet dan zelf naar de BTW stappen voor een nummer te krijgen. Het enige waar ik nog aan twijfel is of die diensten belastbaar zijn in België. Kunt u mss in PM sturen waar het juist over gaat?

Ik zet er voor de volledigheid Artikel 4 van het btw-wetboek nog eens bij:

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

roharro

#7 , 08 mar 2015 19:31

"Service" die geleverd wordt is vrijblijvend advies - geen contracten, niet voor het geld maar voor de goede zaak.
Sorry maar dit is orakeltaal.....
Niet voor geld......toch 10 000 à 15 000 EUR.
Dergelijke wiskunde is me onbekend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv

#8 , 08 mar 2015 19:56

Ik vind dit ook maar een "fishy" aangelegeneheid: "onverwacht een enorme schenking gekregen…". Het lijkt wel alsof ze in ruil voor geld wat 'inside information' prijsgeeft.

MissPoesje
Topic Starter

#9 , 08 mar 2015 20:06

Klinkt inderdaad vreemd, maar het is wel degelijk zo (geen inside information, geen orakels). LeenW wist me via privébericht te helpen - waarvoor dank - eerstdaags maken we een afspraak met een btw kantoor.

Bedankt voor de reacties!

bartvdv

#10 , 08 mar 2015 21:42

Het lijkt mij veel verstandiger om een paar honderd euro uit te geven aan een gesprek met een fiscaal expert ipv een bezoek te brengen aan een btw-kantoor.

LeenW

#11 , 08 mar 2015 22:41

Het lijkt mij veel verstandiger om een paar honderd euro uit te geven aan een gesprek met een fiscaal expert ipv een bezoek te brengen aan een btw-kantoor.
Gezien het speciale geval, heb ik aangeraden om toch voor een voorafgaande ruling te gaan. Plus, dat is gratis, het is niet dat TS zoveel verdient dat een fiscalist de moeite waard is.

jefke007

#12 , 10 mar 2015 17:49

http://www.demorgen.be/economie/amateur ... -a2247023/" onclick="window.open(this.href);return false;

in Amerika bestaat ook zo een systeem voor mensen die hun medemensen aan de belastingen verklikken , zij krijgen daar tot 30% premie op de ontvangen inkomsten

blijkbaar moeten die ook zo een formulier W8-BEN formulier invullen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”