Vragen ivm afschrijven in eenmanszaak

ShortyEx
Topic Starter

Vragen ivm afschrijven in eenmanszaak

#1 , 22 feb 2015 17:57

Goedenavond

Ik heb sedert enkele jaren een bijberoep waar ik op zelfstandige basis oa. websites maak.
Het gaat om een eenmanszaak en ik doe mijn boekhouding zelf omdat deze toch de vereenvoudigde versie is.
Nu stoot ik op een aantal vragen waar ik niet onmiddellijk een antwoord vind in mijn vertrouwde schoolboeken.

Vraag 1. Mijn bureaustoel is al kapot maar deze schreef ik af op 6 jaar, nog 3 jaar te gaan dus. Als ik een nieuwe koop, schrijf ik deze dan nog 3 jaar af?
Vraag 2. Mijn smartphone is aan vervanging toe maar ik gebruik deze ook voor mijn bijberoep, kan ik een nieuwe kopen op mijn zelfstandig beroep? Hoeveel mag je hiervoor afschrijven?

Bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 24 feb 2015 00:08

Vraag 1 : Bureaustoel is onbruikbaar voor geplande termijn : U boekt de resterende boekwaarde als minderwaarde dit jaar. De nieuwe aankoop schrijft u opnieuw af volgens de geldende regels.
Vraag 2 : Ja dat kan. Afschrijving gebeurt op voorziene termijn gebruik (GSM doorgaans 2 jaar) en proportioneel tot beroepsgebruik. Als u bvb gebruik 75 % professioneel inschat en privé 25 %, dan schrijft u 75 % af over 2 jaar, of jaarlijks 37,5 %
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ShortyEx
Topic Starter

#3 , 25 feb 2015 09:20

Heel erg bedankt voor dit keurig antwoord, sommige dingen vind je nu eenmaal niet terug in de schoolboeken.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”