Omzetten openstaande facturen in aandelen

NathalieR
Topic Starter

Omzetten openstaande facturen in aandelen

#1 , 29 jan 2015 11:45

Ik werk als freelancer voor een aanal bedrijven en een van mijn 'klanten' heeft mij nu gevraagd om een aanzienlijk bedrag (nog te factureren) om te zetten in aandelen.

Gesteld dat ik hiermee akkoord ga, wat zijn de fiscale gevolgen ? Wordt ik belast op het bedrag van deze investering / omzetting ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 29 jan 2015 14:50

Welke aandelen? Aandelen van zijn bedrijf, zodat u mede-eigenaar wordt? Beursgenoteerde aandelen?

Ik zou zijn voorstel toch met enige argwaan bekijken. Wie weet welke addertjes er allemaal onder het gras zitten. Waarom wil/kan uw klant u niet gewoon met euro's betalen?

NathalieR
Topic Starter

#3 , 29 jan 2015 21:58

Aandelen in het bedrijf, het is een Ltd., niet beursgenoteerd.

Betalen is moeilijk omdat het bedrijf nog in opstart en volle R&D fase zit.... . Dus moet er nu gekozen worden tussen de facturen nog een tijd achter te houden of ze omzetten in aandelen.... .

Hoe dan ook kan er nu direct niet betaald worden. En dan is de vraag, factureer ik en worden ze veel later betaald (maar dan wordt ik sowieso nu belast op de uitgeschreven facturen) of zet ik om in aandelen in de hoop dat ze ooit iets waard worden :-). Alleen wil in het tweede geval liever niet belast worden (omdat de aandelen op dit ogenblik zo goed als geen waarde hebben)....

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2015 22:20

Ltd ....en waar is die gevestigd? Op de Kaaimanseilanden? Hoe gaat u ooit iets recupereren als het misgaat? Onder welk rechtssysteem valt dat? Hebt u daar een advocaat?
Wat is de waarde van de Ltd £1?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2015 08:49

Geef eens het land op waar de LTD gevestigd is, als je wilt en je geeft de naam en het land op en je stuurt dit even door op mijn PM dan zoek ik dit even op voor u.

Maar niet Alle LTD's zijn mis, de grootste firma's in de wereld zijn juist LTD's.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse

#6 , 31 jan 2015 19:07

Beste,

Als u uw activiteit uitoefent als eenmanszaak bent u niet verplicht om niet ontvangen erelonen aan te geven. U kan ze dan pas aangeven voor de belastingen wanneer ze daadwerkelijk ontvangen zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”