Handelshuur, incl. gebruik meubels

Wtr
Topic Starter

Handelshuur, incl. gebruik meubels

#1 , 27 jan 2015 18:15

Beste,

Sinds geruime tijd huurt mijn vriendin voor haar zaak een (deel van een) pand van een derde partij. De huur werd gekwalificeerd als handelshuur.

Nu bevat de ruimte ook enkele meubels die vastgemaakt zijn aan het pand en die bedoeld zijn om duurzaam te blijven staan. Maar, ik begrijp dat voor BTW doeleinden deze goederen steeds als lichamelijke roerende goederen gekwalificeerd worden.

Daarom heb ik de volgende vraag: moet er dan een opdeling gemaakt worden van de totale huur in onroerende verhuur en roerende verhuur (forfaitair 60/40), waarvan 40% onderworpen is aan de BTW?

Indien dit werkelijk zo is dacht ik om het volgende als oplossing voor te stellen aan de verhuurder, ofwel:

1. huur voor roerende zaken en onroerende zaken duidelijk te vermelden in de overeenkomst.

2. de 'huur' voor roerende goederen te kwalificeren als een bruiklening in de overeenkomst ten kosteloze titel.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 jan 2015 18:38

Lijkt mij dan eerder een terbeschikkingstelling, waardoor het geheel aan de btw onderworpen is.

Wtr
Topic Starter

#3 , 28 jan 2015 10:38

Leen,

Het huurcontract heeft in hoofdzaak betrekking op de 2 ruimtes die we in het pand huren. Hierop hebben we een exclusief gebruiksrecht.

De meubels zijn -mijn inziens- bijkomend en stonden al ter plekke. Bovendien zijn ze duurzaam verbonden met het pand en kunnen ze niet verwijderd worden zonder te breken. Burgerrechtelijk is dit dan toch volledig een huur van een onroerend goed?

Los daar van, stel dat toch de meubels roerende huur zouden zijn. Waarom het contract dan niet opsplitsen in een huurbedrag voor roerende en onroerende?

Ik begrijp niet goed waar je kwalificatie als terbeschikkingstelling vandaan komt. Beide partijen hadden ook uitdrukkelijk de handelshuur op het oog bij afsluiten van het contract.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2015 11:41

Leen,

. Bovendien zijn ze duurzaam verbonden met het pand en kunnen ze niet verwijderd worden zonder te breken. Burgerrechtelijk is dit dan toch volledig een huur van een onroerend goed?

.
Dan zijn ze onroerend door bestemming, en maken deel uit van het gehuurde goed.
http://www.elfri.be/onroerende-goederen-door-bestemming" onclick="window.open(this.href);return false;

Wtr
Topic Starter

#5 , 28 jan 2015 11:56

Burgerrechtelijk, akkoord.

Maar is dit ook zo voor BTW doeleinden?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”