Tweede verblijf aftrekken als beroepskost?

Darks
Topic Starter

Tweede verblijf aftrekken als beroepskost?

#1 , 21 jan 2015 14:58

Groeten,

Ik ben op zoek naar wat advies;

Sinds enige tijd werk ik in een stad waar naartoe mijn woon-werk verkeer meer dan 100km enkel bedraagt. Zelf woon ik nog bij mijn ouders, samen met mijn vriendin. Gezien haar werk en andere redenen is volledig verhuizen dichter naar mijn werk geen optie.

De inhoud van mijn werk vereist ook nog eens dat ik vaak langere dagen moet maken en nu en dan ook opgeroepen kan worden. Dit alles zorgt er natuurlijk voor dat het niet echt comfortabel en veilig is om dagelijks deze verplaatsing te maken.

Na wat opzoekwerk las ik dat je eventueel de onkosten van een tweede verblijf dichtbij je werk kan aftrekken van de belastingen. Kan dit voor mij van toepassing zijn? En wat kan ik me daar dan bij voorstellen, stel ik huur een studio voor € 500 per maand, kan ik deze dan volledig aftrekken als onkosten?

Bedankt voor het advies! :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guy263202

#2 , 21 jan 2015 19:09

Afspraak maken met jouw lokale controlekantoor, met de eerst aanwezend inspecteur. Dat is de teamchef
van de contrôleurs. Maak jouw intenties duidelijk en staaf dit met een attest van de werkgever. De controles
zijn heden streng en de fiscus deinst er niet voor terug om 10% belastingverhoging te geven op een onjuiste
aangifte. Wees in ieder geval redelijk anders zal er worden opgeworpen dat niet voldaan is aan art. 49 WIB92
dan wel art. 53.10 WIB92 wegens overdreven.

Sirkii

#3 , 22 jan 2015 20:58

Je woont nog bij je ouders dus als je iets huurt is dit een eerste verblijf. Geen tweede. Fiscus zal inbreng van dit eerste verblijf verwerpen als beroepskost.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”