Teruggave belastingen

wijtwee
Topic Starter

Teruggave belastingen

#1 , 17 dec 2014 09:44

Hallo

normaal kreeg ik, volgens aanslagbiljet, mijn belastingteruggave einde november. We zijn nu 17/12 en ik heb nog steeds niets teruggekregen.

Contact opgenomen met de bevoegde dienst, ze zouden op een fout rekeningnummer hebben terugbetaald. Ik had na het krijgen van mijn aanslagbiljet maar voor het verstrijken van de termijn om te veranderen, mijn rekeningnummer veranderd in myminfin.

Kan ik verwijlintresten vragen voor het niet tijdig teruggeven van mijn belastingen?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 17 dec 2014 10:12

Nee, want ze hebben nog tot half volgend jaar om uit te betalen.

wijtwee
Topic Starter

#3 , 17 dec 2014 10:13

Ook als op mijn aanslagbiljet staat dat ze einde november gingen terugbetalen?

Reclame

LeenW

#4 , 17 dec 2014 10:19

M.i. geldt de datum waarop ze moeten teruggeven (wettelijk voorzien), niet de datum die ze vooropstellen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2014 10:31

En op uw aanslagbiljet staat ook het rekeningnummer vermeld waarop ze tegen datum XX.XX.XXXX zullen terugbetalen. In letters en cijfers één maat groter dan het terug te geven bedrag en ook nog eens omkaderd. Aan u de juistheid van die gegevens na te gaan. Enkel maar op myminfin aan passen is niet voldoende. Je moet hun ook nog eens verwittigen via aangetekend schrijven of mail.

builder

#6 , 17 dec 2014 10:33

Moratoriumintresten worden inderdaad pas toegekend bij terugbetaling na 31/08/2015.
Onderafdeling II : Moratoriuminteresten

Artikel 418
Bij terugbetaling van belastingen, voorheffingen, voorafbetalingen, nalatigheidsinterest, belastingverhogingen of administratieve boeten, wordt moratoriuminterest toegekend tegen de wettelijke rentevoet, berekend per kalenderjaar.
Die interest wordt per kalendermaand berekend op het bedrag van elke betaling, afgerond op het lagere veelvoud van 10 EUR; de maand waarin de betaling is geschied wordt niet medegerekend, doch de maand waarin aan de belastingschuldige het bericht wordt gestuurd dat de terug te betalen som te zijner beschikking stelt, wordt voor een gehele maand geteld.

Artikel 419
Geen moratoriuminterest wordt toegekend:
1° wanneer hij geen 5 EUR per maand bedraagt;
...
3° in geval van terugbetaling van het overschot van bedrijfsvoorheffing, roerende voorheffing of voorafbetalingen aan de verkrijger van de inkomsten, uiterlijk op het einde van de tweede maand die volgt op de maand waarin de aanslagtermijn vermeld in artikel 359 of in artikel 353 is verstreken;
...
Wanneer de terugbetaling plaatsheeft na het verstrijken van de in het eerste lid, 3°, vastgestelde termijn, is de moratoriuminterest verschuldigd vanaf de dag volgend op die termijn.

wijtwee
Topic Starter

#7 , 17 dec 2014 10:52

En op uw aanslagbiljet staat ook het rekeningnummer vermeld waarop ze tegen datum XX.XX.XXXX zullen terugbetalen. In letters en cijfers één maat groter dan het terug te geven bedrag en ook nog eens omkaderd. Aan u de juistheid van die gegevens na te gaan. Enkel maar op myminfin aan passen is niet voldoende. Je moet hun ook nog eens verwittigen via aangetekend schrijven of mail.
Volgens dit http://financien.belgium.be/nl/particul ... ijgen/#q11" onclick="window.open(this.href);return false; en dit http://financien.belgium.be/nl/particul ... rijgen/#q8" onclick="window.open(this.href);return false; is wijzigen op myminfin nochtans voldoende...

RGO77

#8 , 26 dec 2014 09:57

Het hangt er ook vanaf hoeveel je terug krijgt. Dat bedrag moet al minstens ongeveer een 800 euro zijn of ze vinden de rente die ze moeten terugbetalen te laag. Dus krijg je minder dan 800 euro (juiste bedrag kan je opzoeken - uitrekenen. Ik dacht dat het neerkwam om minstens 5 euro per maand interest) en ook al heb je recht op interest, kan je het vergeten. Krijg je juist niets.
Ja het is ongelofelijk

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 dec 2014 10:18

Ja en van die intresten kan men dan eens lekker gaan eten :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke

#10 , 26 dec 2014 10:31

owe als je zelf een halve dag te laat bent met uw belastingen te betalen.

wanton

#11 , 26 dec 2014 11:39

Is de wijziging van het rekeningnummer binnen de voorziene tijd gebeurd? Men dient het te doen binnen de acht dagen na verzending van het aanslagbiljet. daarna zit de betaling in de administratieve molen en is uit de handen van het plaatselijk kantoor.
Als een betaling niet kan uitgevoerd worden, komt dat dossier terecht bij één of andere centrale dienst 'Betwistingen' waar het langere tijd duurt vooraleer het probleem is opgelost.
Probeer van uw ontvangkantoor te weten te komen wie momenteel uw dossier behandelt en neem daar contact mee.
Ik sta soms versteld van de commentaren!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

peter kvm

#12 , 31 dec 2014 13:58

hier vinden jullie de antwoorden op dergelijke vragen :

http://financien.belgium.be/nl/particul ... ugkrijgen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteraard moet de administratie u geen moratoire interesten betalen als u het geld niet tijdig kon ontvangen omdat uzelf in gebreke bleef.

Betalingstermijnen, grondslagen voor de berekening van interesten enz zijn wederkerig, ze zijn identiek voor de administratie als voor de burger. Uzelf hebt bvb eveneens twee maanden tijd als u een aanslag moet betalen...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”