Toepassen huwelijksquotient

MisterM
Topic Starter

Toepassen huwelijksquotient

#1 , 27 dec 2014 17:24

Goeieavond,

Op financieel en fiscaal vlak ben ik nogal groen achter de oren, daarom deze vraag.

Mijn vriendin en ik plannen om binnenkort samen te gaan wonen.
Ik ben actief als doctoraatsstudent en ben bijgevolg volledig vrijgesteld van belastingen. Mijn vriendin werkt in de privé en is dus belast.
Nu vroeg ik mij af wat het ons ongeveer opbrengt op jaarbasis als we gebruik maken van het huwelijksquotiënt (een deel van het loon van mijn vriendin komt dus op mijn naam te staan).

Ikzelf verdien +- 2000 euro maar heb dus een belastbaar inkomen van 0 euro. Mijn vriendin ontvangt iedere maand 1500 euro netto (+-2100 bruto).

Alvast bedankt,
S.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 dec 2014 18:37

Vooreerst, voor het toepassen van een huwelijksquotiënt moeten jullie een volledig burgerlijk jaar wettelijk samenwonen. Dit wil zeggen : voor uw aanslag van 2016 kan nog als jullie voor 1 januari uw wettelijke samenwoonst hebben getekend en laten noteren op uw gemeentehuis.
Toepassing van het huwelijksquotiënt betekent dat 30 % van het inkomen van de meestverdienende toegekend wordt aan de partner , met dit jaar een max. van 10.090 €. Dit bedrag heeft een eigen 'leven' : met vrijstellingen, mogelijke aftrekken en derg. Dergelijke situatie geeft een belastingverlaging in orde van 2.000 tot 2500 € per jaar. Dit uit zich wel door minder voorheffing bij de maandelijkse loonberekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”